رویداد های اخیر

بعد از سه ماه دیگر، توان پرداخت معاش کارمندان دولت را نداریم

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت مالیه افغانستان هشدار میدهد که بعد از سه ماه دیگر، توان پرداخت معاش کارمندان دولت را ندارد.

مسوولان در این وزارت خواستار هرچه زودتر تصویب بودیجۀ سال 1394 از سوی مجلس نمایندگان شده است.

در همین حال برخی از اعضای مجلس نمایندگان میگویند؛ در بودیجۀ سال 1394 همه نیازمندیهای مردم در نظر گرفته نشده و از سوی آنان رد خواهد شد.

سه هفته قبل بودیجۀ سال 1394 از سوی وزارت مالیه به مجلس سنا فرستاده شد. این بودیجه پس از تایید مجلس سنا، اکنون یک هفته می شود که در انتظار تصمیم مجلس نمایندگان است.

مسولان وزارت مالیه میگویند؛ به اساس قانون، چهل و پنج روز قبل از ختم سال مالی، بودیجۀ سال آینده باید به شورای ملی فرستاده شود که در مدت 15 روز در مجلس سنا و خلال 30 روز در مجلس نمایندگان تایید و تصویب گردد؛ اما حالا این مدت زمان به پایان رسیده و سرنوشت بودیجه نامعلوم است.

به گفته عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه، بودیجۀ سال 94 خورشیدی با در نظرداشت شفافیت، توازن و منافع ملی تهیه شده است.

در همین حال برخی از اعضای مجلس نمایندگان با رد گفته های وزارت مالیه میگویند؛ پروژه های انکشافی شامل این بودیجه نیست و نیز پروژه های که در جریان سال جاری کارشان نیمه تمام مانده، شامل این بودیجه نساخته اند.

از سوی دیگر، سید مسعود آگاه اقتصادی میگوید؛ برای اینکه در پرداخت معاش ماموران تاخیر به وجود نیاید، باید مجلس نمایندگان بودیجۀ عادی را تصویب و بودیجۀ انکشافی را پس از سه ماه در حمل سال آینده به تصویب برساند.

بودیجۀ سال 1394 ) 8458( میلیارد افغانی پیش بینی شده است که از این میان 275 ملیارد افغانی بودیجۀ عادی و 183 میلیارد افغانی بودیجۀ انکشافی میباشد.

گفته میشود 2/322 میلیارد افغانی از کمک جامعه جهانی و 132 ملیارد افغانی از عاید داخلی، بودیجۀ سال اینده را تشکیل داده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل