رویداد های اخیر

بلینکن: برای خروج شهروندان امریکایی که از سوی امارت اسلامی بازداشت شدند تلاش می‌کنیم

Published

on

(Last Updated On: حمل ۴, ۱۴۰۲)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز پنج‌شنبه (۳حمل) در کانگرس این کشور گفت که ایالات متحده می‌خواهد چهل و چهار شهروند این کشور را از افغانستان خارج کند.

آنتونی بلینکن افزود که در کنار این افراد، شماری دیگر از شهروندان امریکایی از سوی امارت اسلامی افغانستان بازداشت شدند که ایالات متحده برای خروج آنها تلاش می‌کند.

به گفته بلینکن، از زمان تسلط امارت اسلامی افغانستان بر افغانستان، وزارت خارجه امریکا به ۹۷۵ شهروند این کشور جهت خروج از افغانستان کمک کرده است. او تاکید کرد که حدود ۱۷۵ شهروند امریکا در افغانستان باقی مانده‌اند که برخی از آنها بعد از سقوط دولت در آگست ۲۰۲۱ وارد افغانستان شده‌اند.

آنتونی بلینکن در پاسخ به سوالی درباره تعداد امریکایی‌های بازداشت شده از سوی امارت اسلامی افغانستان گفت: «ما برای تامین آزادی آنها تلاش می‌کنیم. خانواده‌های آنها خواسته‌اند‌ که از هویت آنها محافظت کنیم و علناً در مورد پرونده آنها صحبت نکنیم.»

قانونگذاران جمهوری‌خواه در این نشست از خروج شتاب‌زده ایالات متحده از افغانستان انتقاد کردند و درباره بی‌توجهی به هشدار دیپلومات‌های امریکایی مبنی بر سقوط کابل، خواستار پاسخگویی وزارت خارجه شدند.

همچنین در این جلسه، مایک مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، مساله حمله انفجاری ۲۶ آگست ۲۰۲۱ را در خارج از میدان هوایی کابل مطرح کرد.

در این حمله که گروه داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، ۱۳ سرباز امریکایی و حدود ۱۷۰ غیرنظامی کشته شدند.

نماینده جمهوری‌خواه خطاب به مادر یک سرباز نیروی دریایی که در این حمله کشته شد، قول داد “تا زمانی که افراد پاسخگو باشند” عمل خواهد کرد.

آقای مک‌کال گفت:«تا زمانی که پاسخ‌ها را دریافت نکنیم، آرام نخواهیم گرفت، و حتی اگر مجبور باشیم برای انجام این کار تا آخر زنجیره قوماندانی برویم، آرام نمی‌گیریم».

این در حالی است که مایکل مک‌کال، رییس کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته گفته بود که وزارت خارجه امریکا در فراهم آوری معلومات به تحقیقات در مورد روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ناکام بوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل