جهان

بلینکن روسیه را به استفاده از غذا به عنوان سلاح در اوکراین متهم کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۱)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روزگذشته (پنج‌شنبه ۲۹ثور) روسیه را به استفاده از غذا به عنوان سلاح در اوکراین علیه میلیون‌ها نفر از مردم جهان با “گروگان‌گیری” ذخایر غذایی متهم کرد.

یک مقام ارشد دولت روسیه اما این اتهام را رد کرد و گفت، روس‌ها “احمق نیستند” که تحت شرایط تحریم، غذا به کشورهای دیگر صادر کنند.

آقای بلینکن که در شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد از روسیه خواست به محاصره بنادر اوکراین پایان دهد.

وی اظهار داشت:”به نظر می‌رسد دولت روسیه تصور می‌کند با استفاده از غذا به عنوان سلاح می‌تواند کاری را به انجام برساند که تهاجم نظامی آن کشور نتوانسته است چنین کند و به این شیوه روحیه مردم اوکراین را در هم بشکند.”

وزیر خارجه ایالات متحده افزود:”ذخایر غذای میلیون‌ها اوکراینی و میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان به معنای واقعی کلمه به گروگان گرفته شده است.”

جنگ در اوکراین باعث افزایش جهانی بهای غلات، روغن پخت و پز، انرژی و کود شده است. روسیه و اوکراین به تنهایی حدود یک سوم ذخایر گندم جهان را تامین می‌کنند. اوکراین در عین حال صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس که به مسکو در جنگ اوکراین کمک می‌کند نیز بیش از ۴۰ درصد صادرات جهانی پتاس، یک ماده مغذی گیاهی، را بر عهده دارند.

دیمیتری مدودوف، نخست وزیر سابق روسیه، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت، روس‌ها در شرایط درست در تولید غذای مورد نیاز جهان تبحر دارند.

آقای مدودوف که اکنون معاون شورای امنیت روسیه است در ادامه افزود:”همه چیز غیرمنطقی به نظر می‌رسد. از یک طرف تحریم‌های دیوانه‌واری اعمال می‌شود و از طرف دیگر تقاضاهایی برای تامین مواد غذایی وجود دارد.”

وی سپس عنوان کرد:”مسائل این‌طوری جواب نمی‌دهد. ما احمق نیستیم.”

بر اساس گزارش‌ها، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تلاش می‌کند تا توافقی به دست بیاید که به اوکراین اجازه صادرات غذا بدهد و صادرات و غذا و کود روسیه به بازارهای جهانی نیز از سرگرفته شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل