رویداد های اخیر

به دلیل جنگ ۷۰ مکتب در جوزجان مسدود شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

شدت جنگ در جغرافیای افغانستان بیشتر از همه بر نظام آموزش و پرورش کشور صدمه وارد کرده است.

کمیسیون امور دینی، فرهنگی و معارف مجلس نمایندگان ادعا می کند که در حال حاضر تنها در دو ولسوالی قوش تیپه و درزآب 70 مکتب مسدود است و بیش از 30 هزار دانش آموز از تعلیم به دور اند.

فهیمه سادات، عضو کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی مجلس می گوید: “بیشتر از 70 مکتب بسته شده و 30 هزار شاگرد از درس باز مانده اند، نه تنها شاگردان حتا فامیل های شان بخاطر نا امنی به ولایت های امن رفته اند.”

گزارش های وجود دارد که در تمام کشور نزدیک به هزار مکتب به دلیل نا امنی ها مسدود اند که وزارت معارف در این مورد حاضر به پاسخگویی نمی شود.

در همین حال، وزارت داخله کشور استفاده مکتب ها به عنوان پایگاه نظامی از سوی نظامیان را رد می کند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله می گوید: “طالب ها بارها از مکاتب و مدارس به حیث سنگر استفاده کرده اند.”

ارتش افغانستان تایید می کند که مکتب های زیادی در ساحات زیر اداره طالبان و داعش مسدود اند و آنان از این مکتب ها به عنوان سنگر استفاده می کنند.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع می گوید: “قطعات نظامی ما در تمام محلات که مکاتب زیر سلطه طالبان است، عملیات های محاربوی خود را اجرا می کنند، وقتیکه مکاتب از طالبان باز پس گرفته می شود در آنجا امکانات ماین ها مختلفه و سایر مواد است که قطعات اول مکتب را پاک میکنند دوباره به مدیریت معارف تسلیم می کنند.”

به اساس آمار ها کندز، تخار، بدخشان، بغلان، ننگرهار، جوزجان و فاریاب از ولایت های اند که بیشترین رقم را در مسدود بودن مکتب ها و بی سرنوشت ماندن دانش آموزان را به خود اختصاص داده اند.

گزارشگر: دیانا صمدی

Trending

خروج از نسخه موبایل