خبرهای تازه

بیشتر از ۲۰۰ حمله نفوذی در میان نظامیان افغان و سربازان خارجی در ۴ سال گذشته

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

یک بررسی آریانا نیوز نشان میدهد که بیشتر عملیات های نفوذی از سوی طالبان در مناطق دور دست افغانستان برای سقوط پاسگاه های امنیتی بوده است. افغانستان در چهار سال گذشته شاهد  نزدیک به دو صد حمله خودی در میان نظامیان افغان و سربازان خارجی بوده است. ارتش اما میگوید که حملات خودی در این اواخر کاهش یافته است و برای مهار کامل آن برنامه دارند.

نفوذ در قطعات نظامی از شیوه های جنگی میباشد كه اخیراً مخالفین دولت با استفاده از آن، حملاتی را بالای نیروهای خارجی و امنیتی افغان انجام می دهند.

در۴ سال گذشته نزدیگ به ۲۰۰ حمله خودی در میان نیروهای امنیتی انجام شده است که مسوولیت بیشتر آنها را گروه طالبان به عهده داشته اند.

عمده ترین موارد حملات نفوذی در میان نیروهای امنیتی قرار ذیل اند:

در سال ۲۰۱۶ طالبان تنها در کندهار و زابل ۷ حمله نفوذی داشته اند که در نتیجه ۲۱ پلیس جان ‌باختند و ۱۷ تن مجروح شدند.

در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ۶ حمله نفوذی تنها در نظامیان آمریکایی صورت گرفته بود که ۳ کشته و ۱۰ زخمی به جا گذاشته است. در این سال جنرال متیز وزیر دفاع پیشین آمریکا حملات نفوذی را سخت ترین چالش جنگ افغانستان خواند و واشنگتن طرح فرشتگان نگهبان را بر ضد حملات نفوذی شکل داد .

در سال ۲۰۱۸ حمله نفوذی از سوی طالبان بر یک مرکز نظامی در بالابلوک فراه جان چهل سرباز ارتش و پولیس را گرفت.

در همین سال جنرال رازق قدرتمند ترین فرمانده جنوب افغانستان نیز توسط یک عامل نفوذی طالبان ترور شد.

بر اساس گزارش سیگار در سه ماه اخیر سال ۲۰۱۹، سی حمله نفوذی بالای نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته است.

در طول سال ۲۰۱۹،  ۴۹ مورد بوده که سه ماه اخیر آن افزایش چند برابر را نشان میدهد.

مهمترین حمله این سال، جان‌باختن ۲۳ سرباز ارتش در ولسوالی قرباغ غزنی میباشد.

ظاهر عظیمی، نظامی بازنشسته، میگوید: “بحث کشف و استخبارات است که کار بسیار مشکل است و ضعف و ناتوانی کار های استخباراتی را نشان میدهد.”

حمله پیچیده به بیمارستان سردار داوود خان را ارتش تایید کرده بود که عامل نفوذی داشت اما مشخص نشد که عامل از کدام گروه بود. در آن رخداد، ۵۰ تن جان ‌باختند و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

در تازه ترین مورد و در تیراندازی فردی که لباس نیروهای امنیتی افغانستان به تن داشت به نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان، دو سرباز آمریکایی کشته و شش سرباز دیگر زخمی شدند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی، میگوید: “در سال روان خورشیدی، طالبان با استفاده از نفوذی های خود فقط در دو سه مورد توانستند بالای نیروهای امنیتی حملات تروریستی انجام دهند. امسال میزان حضور و نفوذی های دشمن در میان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به میزان قابل ملاحظه ی کاهش پیدا نموده است.”

اما استخبارات در این مرحله حرف اول را میزند زیرا تمام کارشناسان به این باورند که بخش های کشفی و استخباراتی می توانند طرح حملات خودی را مهار کنند.

کول جیمز کارافانو، معاون رییس پالیسی سیاسی خارجی در بنیاد هریتیج، میگوید:  “پس از آنکه چنین واقعات در سالهای گذشته اتفاق افتاد و نیروهای آمریکایی، ناتو و افغان بالای یکدیگر شلیک کردند، ما یک روند بسیار خوب را برای محدود کردن این چنین حملات براه انداختیم، اما هنوز هم نیاز به یک استخبارات بسیار قوی برای جلوگیری از نفوذ آنها دیده میشود که باید وجود داشته باشد.

نگرانی از تداوم حملات مخالفان بالای نیروهای خارجی و افغان، آنهم در داخل قرار گاه های نظامی، میان مردم و نظامیان پیشین وجود دارد.

گزارشگر: علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل