علم و تکنالوژی

بیشتر توپ‌های فوتبال جهان از پاکستان می‌آیند

Published

on

(Last Updated On: قوس ۴, ۱۴۰۱)

سیالکوت، شهری در شمال شرقی پاکستان، حدود ۷۰ درصد از عرضه جهانی توپ‌های فوتبال را تولید می‌کند؛ از جمله الریهلای آدیداس، توپ رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر.

بیش از دو سوم توپ‌های فوتبال جهان در یکی از هزار کارخانه این شهر ساخته می‌شوند.

به گزارش بلومبرگ، در سیالکوت حدود ۶۰ هزار نفر در کسب‌وکار تولید توپ فوتبال کار می‌کنند که حدود هشت درصد از جمعیت شهر است. اغلب آن‌ها ساعت‌های طولانی کار می‌کنند و قطعات مختلف توپ‌ها را با دست به هم می‌دوزند.

بیش از۸۰ درصد از توپ‌های فوتبال تولید سیالکوت، با دست دوخته می‌شوند؛ روند دشوار که باعث دوام بیشتر توپ می‌شود و پایداری بیشتری به آن می‌دهد. در توپ‌های دست‌دوز، درزها عمیق‌ترند و در قیاس با دوخت‌های ماشینی، بخیه‌ها کشش بیشتری دارند.

در فابریکه تولیدی، کسانی که توپ را می‌دوزند تقریبا ۱۶۰کلدار پاکستانی، حدود ۷۵ سنت، برای هر توپ دستمزد می‌گیرند. تکمیل هر یک از این توپ‌ها سه ساعت طول می‌کشد. با سه توپ در روز، می‌تواند حدود ۹۶۰۰ کلدار پاکستانی (حدود ۴۳دالر) در ماه درآمد کسب کند. این دستمزد حتی برای یک منطقه فقیرنشین نیز بسیار پایین است. طبق برآوردهای کارشناسان، هزینه زندگی در سیالکوت حدود ۲۰ هزار کلدار (۹۰ دالر) در ماه است.

اکثر خیاطان این فابریکه‌ها، زنان‌اند. در یک روز معمولی در فابریکه، خیاطان ممکن است دو توپ بدوزند، به خانه برگردند تا برای فرزندان شان غذا بپزند، سپس بعد از ظهر دوباره به کار خود ادامه دهند.

مردها معمولا در مراحل مختلف روند تولید، تهیه مواد، یا آزمایش کیفیت توپ‌ها کار می‌کنند.

کارگران روی مواد نساجی چسب می‌زنند و بخشی از چرم مصنوعی توپ فوتبال را درست می‌کنند. اجزای چرم مصنوعی که از پنبه، پلی‌استر و پلی‌اورتان ساخته شده است، از کشورهای مختلف می‌آید.

از مواد چینی برای ارزان‌ترین توپ‌ها استفاده می‌شود، و برای توپ‌های با کیفیت بالاتر، موادی به‌کار گرفته می‌شود می‌شود که از کوریایی جنوبی می‌آیند. برای هر توپی که مقصدش بوندس‌لیگای آلمان یا سایر لیگ‌های اروپایی باشد، از مواد اولیه جاپانی استفاده می‌شود.

هر توپ سنتی از ۲۰ قطعه شش‌ضلعی و ۱۲ قطعه پنج‌ضلعی تشکیل می‌شود که با ۶۹۰ بخیه به هم وصل شده‌اند.

توپ‌های فوتبال آماده، برای مطابقت با معیارهای فیفا، آزمایش‌های دقیقی را پشت سر می‌گذارند. مثلا هر توپ تحت آزمایش کروی بودن قرار می‌گیرد تا از دایره‌ای بودن کامل آن برای پرواز، جهش و حرکت صحیح، اطمینان حاصل شود. مردم در سراسر جهان سالانه ۴۰ میلیون توپ فوتبال خریداری می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که فروش توپ‌ها در طول جام جهانی افزایش یابد.

Trending

خروج از نسخه موبایل