خبرهای تازه

«بیش از ۳۰ هزار تن در زندان های کشور و مرکزهای اصلاح در بند هستند»

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

یافته های تازه کمیسیون حقوق بشر از مراکز بازپرسی زندان ها و مرکز های اصلاح نشان میدهد که ۳۰ هزار و ۳۱۵ تن در زندان ها و مرکز های اصلاح در کشور به سر می برند.

در نظر سنجی کمیسیون حقوق بشر گفته شده است که تنها در زون کابل ۱۳ هزار ۴۴۸ تن در زندان ها یا مراکز اصلاح در بند اند.

در حالیکه زندان های افغانستان گنجایش این تعداد از زندانیان را ندارد، نظر پرسی کمیسیون حقوق بشر نشان می دهد که بیشتر زندانیان از نقض حقوق بشری نیز شکایت کرده اند.

سیماسمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت: “وضعیت زندان ها از سال های پیش بهبود یافته است. اما تعداد زندانیان نسبت به جایی که داریم بیشتر است.”

هم چنان در سال ۱۳۹۶، ۵۲۶ پرونده فرار از منزل در این کمیسیون به ثبت رسیده است که کابل با ۱۰۸ پرونده بیشترین رقم زنانی را که از منزل فرار کردند به خود ویژه ساخته  است.

خشونت های خانواده گی، رعایت نکردن حقوق بشری زنان، دسترسی نداشتن به عدالت و فریب دخترها از عامل های فرار زنان از منزل گفته می شود.

خانم سمر افزود: “اگر حقوق خانم ها در خانواده مراعات شود و خشونت های خانواده گی کاهش یابد، ما به این مشکل مواجه نمی شویم.”

به اساس یافته های کمیسیون حقوق بشر، ۱۳۷ زن همراه با ۲۷ کودک شان در مرکزهای حمایوی به سر میبرند که سرنوشت شماری شان روشن نیست.

گزارشگر: لیدا نیازی

Trending

خروج از نسخه موبایل