اخبار ساحوی

بیماری تلاسیمیا یا سرطان خون، زندگی هزاران کودک را در افغانستان تهدید می¬ کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسوولان صحت کشور در محفل گرامیداشت از روز جهانی تلاسیمیا گفتند که تداوی مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، اما میتوان آنرا پیشگیری کرد.

هرچند از متبلایان بیماری تلاسیمیا یا سرطان خون در افغانستان آمار قیقی وجود ندارد، اما مسوولان صحت گفتند که، رقم بیماران این مریضی از مرز 3 هزار گذشته است.

نگینه یکی از کودکان دچار به این بیماریست که برای زنده ماندن او خانواده اشت مجبور است تا ماهانه 300 سی سی برایش تجویز کند. که ظاهراً این کار زندگی پدر او را که با چالش¬های اقتصادی همراه است مختل کرده است.

احمد نور، پدر نگینه گفت:” این مریضی دخترم تقریباً هفتاد درصد زندگی ما را خراب کرده است بخاطریکه نه کار کرده میتوانیم و نمیتوانیم در مقابل طفل خود بی مسوولیت باشیم همه در آمده خود را خون میخرم و برای زنده ماندش تلاش میکنم”.

بسیاری از خانواده¬های دیگرهم در افغانستان با این مشکل سردچار استند، اما مسوولان صحت جز آماده ساختن خون برای این خانواده ها که اکثراً کودکان شان به این مرض مبتلا اند کاری دیگری نکرده اند.

فهیم پیغام، مسوول بخش کنترول امراض غیر ساری وزارت صحت عامه گفت:” مراکز صحی در حال حاضر تنها میتواند که برای مریضان مبتلا تلاسیمیا خون فراهم کند، اما خدمات عصری برای از بین بردن این مریضی وجود ندارد”.

اما جدا از دولت یک نهاد خیریه برای شناسایی این بیماری در افغانستان تلاش¬هایی داشته است که آنهم جز اهدای خود و چند ادویه ی بیش نیست.

نجم الثاقب نیازی، مسوول نهاد خیریه مینا گفت:” فعلاً در کابل در کلنیک ما یکصدو پنجا مریض تحت مراقبت قرار دارد که برایشان خون و بعضی هم ادویه جات تلاسیمیا میدهیم”.

تلاسیمیا بیماری است که در نزد شخص به دلایل مختلف تعداد کریوات سرخ خون کاهش پیدا میکند وبه همین دلیل برای ادامه حیات بیمار مبتلا به تلاسیمیا نیاز است خون تازه تجویز شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل