رویداد های اخیر

تأکید چین بالای امریکا برآزادسازی پول‌های منجمد شده افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وانگ وین بین، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفته است که منجمد شدن هفت میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان سبب شده است که بحران اقتصادی در افغانستان تشدید پیدا کند.

وزارت خارجه چین ادامه مسدود ماندن این دارایی‌ها را غیر قابل توجیه خوانده است.

آقای بین گفته است: «منجمد شدن هفت میلیارد دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان نقش منفی در تشدید بحران اقتصادی در این کشور داشته است، دولت امریکا باید این دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد کند و باید گفت که ادامه مسدود ماندن پول‌های منجمد شده افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا هیج توجیهی ندارد».

چین و روسیه دو رقیب سرسخت ایالات متحده امریکا از آغاز حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان تاکنون چندین بار در مورد منجمد شدن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان از سوی امریکا واکنش نشان داده و خواستار آزاد سازی این پول‌ها شده‌اند.

سید مسعود، استاد پوهنتون هم‌چنان گفت دراین مورد گفت: «امریکا حریف سیاسی و اقتصادی چینایی‌ها است و چینایی‌ها از هر منبع که شود حرکت‌های را بر ضد امریکا انجام می دهند و در حقیقت نوع آسیب شناسی سیاست‌های ایالات متحده را در افغانستان مطرح می کنند».

کما کان یک سال پیش و با بازگشت دوباره امارت اسلامی به قدرت، امریکا حدود ۱۰ میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان را منجمد کرد.

سپس جو بایدن، رییس جمهور امریکا در فرمانی که در ۲۲ دلو سال گذشته امضا کرد، دستور داد که نیمی از دارایی‌های منجمد شده افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر و نیم دیگر آن برای کمک های بشری به مردم افغانستان اختصاص داده شود. اقدامی که واکنش های زیادی را درپی داشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل