تجارت

تاجکستان صد میگاوات برق بیشتر به افغانستان صادر می کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

مسوولان شرکت برشنا می گویند که کشور تاجکستان صد میگاوات برق بیشتر به افغانستان صادر میکند و این صد میگاوات برق برای تامین انرژی پایتخت به مصرف خواهد رسید.

قدرت الله دلاوری، رییس شرکت برشنا میگوید: “موافقه که تاجکستان کرده است این است که  وقتی ما برق تاجکستان را به برق های تولیدی داخلی هماهنگ می کنیم در آن صورت ما از همین لین که از سالنگ میاید می توانیم تا ۴۰۰ میگاوات برق وارد کنیم “.

افغانستان به طورمیانگین سالانه  حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ میگاوات برق را از تاجکستان وارد می کند اما در برخی  فصل های سال به ویژه زمستان کشور با محدودیت برق  رو به رو می شود.

برخی از اعضای مجلس می گویند برای تامین نیازمندی های برق از کشورهای همسایه حکومت باید بر تقویت منابع تولیدی داخلی نیز تلاش کند.

مسعوده کروخیريا، نماینده هرات در مجلس میگوید: “درحال حاضر افغانستان به طرف این می رود که از یک کشور وارداتی به کشور تولیدی مبدل شود و از منابع طبیعی که ما داریم بتوانیم به وجهه احسن استفاده کنیم هم برای ارایه خدمات عادلانه و هم برای اینکه درآمد داشته باشیم.”

افغانستان تنها ۲۵ درصد انرژی را از منابع داخلی تامین می کند و بیشتر برق را از کشورهای همسایه وارد می کند. مسوولان شرکت برشنا می گویند با مقامات تاجکستان در گفتگو هستند تا بهای برق وارداتی از آن کشور به افغانستان را کاهش دهد.  

گزارشگر: لیدا نیازی

Trending

خروج از نسخه موبایل