رویداد های اخیر

تاجیکستان نیروهای بشتر در مرز با افغانستان مستقر کرده است

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۸, ۱۳۹۹)

تاجیکستان پس از آنکه مقامات کابل ادعا کردند گروهی از شبه نظامیان تاجیکی نقشی اساسی در تصرف منطقه‌ای در شمال بدخشان داشتند، نیروهای اضافی در مرز جنوبی خود با افغانستان مستقر کرده است.

به اساس گزارش رادیو آزادی منطقه میمای بدخشان در ماه نوامبر توسط آنچه مقامات محلی ادعا می کردند، از جنگجویان خارجی هستند، تصرف شد.

 به گفته مقامات افغان، این جنگجویان مربوط به جماعت انصارالله بودند ، یک گروه شورشی در افغانستان که توسط عمردین تباروف تبعه تاجیک در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد.

در گزارش آمدده است که  که در اوایل ماه جاری میلادی، ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که گفته می شود جنگجویان تاجیک در میمای بدخشان برضد نیروهای دولت افغانستان می‌جنگند.

این تصاویر نشان می دهد که آنها مردانی را با لباس ارتش و لباس غیرنظامی ارتش افغانستان می کشند و یک ساختمان را به آتش می کشند. در پایان این تصاویر، این جنگجویان که به گویش فارسی در تاجیکستان صحبت می کنند، سلاح ها و وسایل نقلیه‌ای را که ادعا می کنند از سربازان افغان ضبط کرده اند به نمایش می گذارند.

مقامات افغان تلفات و ویرانی در میمای بدخشان را تأیید کردند و باشنده گان محل نیز گفتنند که جنگجویان تاجیک سربازان افغان را کشتند و سر بریده اند.

 در همین حال ، مقامات تاجیکی دست کم ۱۵ تبعه تاجیک را که در سقوط میمای بدخشان نقش داشتند، شناسایی کرده اند.

این گزارش سبب نگرانی در تاجیکستان شده است، زیرا این افراد افراد عادی هستند و هیچ ارتباط آشکاری با هیچ گروه سیاسی ، مذهبی یا مخالف ندارند.

 منابعی که خواستند نامشان فاش نشود به رادیو آزادی گفتند که این شبه نظامیان تاجیکی افرادی هستند که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ کشور را ترک کرده اند – مردان عمدتاً بین ۲۰ تا ۴۰ سال – و برخی شان زنان و فرزندان خود را با خود به افغانستان برده اند.

این منابع گفته اند یک واحد ویژه نظامی در نزدیکی مناطقی مستقر شده است که تصور می شود جنگجویان تاجیک در مرز افغانستان متمرکز شده اند.

در همین حال ، اختر محمد خیرزاده معاون والی بدخشان به خبرگزاری پژواک گفته است که جنگجویان عمدتاً در ولسوالی‌های وردوج و جرم در بدخشان مستقر هستند و همچنین در این منطقه شبه نظامیان ازبیک، چچن و اویغور چینی نیز حضور دارند.

مقامات افغان تعداد شبه نظامیان تاجیک در این کشور را حدود ۲۰۰ نفر تخمین زده اند ، اما تأیید رقم دقیق آن غیرممکن است.

Trending

خروج از نسخه موبایل