Connect with us

رویداد های اخیر

تاکنون بیش از ۱۸۰۰ بیمار ناقل ویروس اچ.آی.وی مثبت در کشور تشخیص شده اند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

vlcsnap-2015-12-01-18h07m27s214

همجنس گرایی میان مردها، عامل افزایش ایدز در افغانستان است.وزیر صحت در مراسم تجلیل از روزجهانی علیه ایدز با ابراز این مطلب از افزایش این بیماری در کشور خبرمیدهد .

 از سوی هم سازمان صحی جهان میگوید: شیوع بیماری ایدز در افغانستان در یک سطح پایان قرار دارد.

وزارت صحت عامه در روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز می گوید: افزایش این بیماری را  در افغانستان خطرناک دانسته و تاکید می کند که هر چند تا هنوز شیوع آن به تناسب کشورهای دیگر، کم است؛ اما اگر جلو آن گرفته نشود؛ خطرناک خواهد شد.

وزير صحت عامه فیروز الدین فیروز می افزاید:

«تاکنون بیش از ۱۸۰۰ بیمار ناقل ویروس اچ.آی.وی مثبت، در جریان برنامه ملی کنترول بیماری ایدز شناسایی و ثبت شده اند.  که ۸۰ درصد این افراد را مردان تشکیل می‌دهند

به گفته ی  وزیر صحت عامه هشتاد در صد موارد ثبت شده از سوی استفاده کننده گان موادمخدر، همجنس گرایان مرد افغان و تزریق مشترک سرنچ در میان افراد شیوع یافته است.

فیروز ميګویند:

«یکی از دلایل انتقال این بیماری در افغانستان به دلیل استفاده معتادان به مواد مخدر از سوزن و سرنج مشترک است، برای حل این مشکل باید در زمینه ترک اعتیاد توجه جدی شود تا جلو گسترش بیماری ایدز در کشور گرفته شود

از سویی هم؛ عالمان دینی و وزارت حج و اوقاف نیز، برای جلوگیری از این بیماری، تعهد کرده اند تا مردم را آگاهی داده و مبارزه کنند.

عالم دين محمد ایاز نیازی ميګويند:

«جامعه جهانی در امر مبارزه با موادمخدر، حکومت افغانستان را همکاری نکرده و این وزارت خود نیز، کاستی های زیادی را در امر کاهش استفاده موادمخدر کوتاهی کرده است

از بیماری ایدز، ۳۶ میلیون انسان در جهان رنج می برند و در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از یک میلیون نفر در نتیجه این بیماری جان های شان را از دست داده اند؛ اما در افغانستان این بیماری کمتر است و بیشتر کسانی که با این بیماری مبتلا اند معتاد به موادمخدر اند.

ګزارش از علی اصغری

Advertisement

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت آب و برق با سفیر چین دیدار و روی تطبیق پروژه‌های مشترک بحث نمود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت آب و برق روز پنج شنبه (۱۳ثور) با جاو شینگ، سفیر چین در افغانستان دیدار نمود.

وزارت آب و برق می گوید که دراین جلسه مجیب الرحمن عمر آخندزاده، معین آب، داکتر فاروق اعظم مشاور مقام این وزارت و شماری از مسئولین تخنیکی نیز حضور داشتند که پیرامون همکاری‌های مشترک در تطبیق پروژه‌های آب و برق صحبت نمودند.

در این جلسه هر دو جانب به روابط خوب اقتصادی و تجارتی میان هردو کشور اشاره نموده در مورد گسترش و توسعه همکاری‌های مشترک به ویژه در ارتباط به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های بند برق باغدره ولایت کاپیسا و بند برق سروبی ۲ جهت تامین برق مورد نیاز پروژه مس عینک ولایت لوگر بحث و تبادل نظر نمودند.

سرپرست وزارت آب و برق تطبیق پروژه‌های متذکره را در راستای تامین برق پروژه مس عینک مهم و ضروری خوانده اطمینان داد که وزارت آب و برق برای تطبیق این پروژه‌ها آمادگی‌های لازم را دارا می‌باشد.

آقای منصور به تسریع امور جهت آغاز کار عملی تاکید ورزیده یادآور شد که اگر شرکت‌های چینایی در تطبیق این پروژه‌ها جدیت و قاطعیت لازم را از خود نشان بدهد این وزارت در آینده پروژه‌های بیشتری را جهت سرمایه‌گذاری با شرکت‌های چینی قرارداد خواهد کرد.

در همین حال سفیر چین نیز از همکاری در راستای تطبیق پروژه‌های یاد شده به مقام رهبری وزارت اطمینان داده وعده سپرد که شرکت‌های چینی در راستای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های یاد شده هرچه زود تر اقدامات لازم را روی دست خواهد گرفت.

Continue Reading

رویداد های اخیر

زلمی خلیل‌زاد: بایدن بدون درنظرداشت توصیه دیپلمات‌های امریکایی افغانستان را ترک کرده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ پیشین امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا مشوره دیپلمات‌های بلند رتبه، از جمله انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور که از او خواسته بودند نیروهای امریکایی را بدون وجود «شرایط خاص» از افغانستان خارج نکند، نادیده گرفته است.

خلیل‌زاد این موضوع را روز گذشته (چهارشنبه ۱۲ ثور) در کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا بیان کرده است.

در حالی که طرح خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه ۲۰۲۰ دوحه میان واشنگتن، دولت سابق افغانستان و امارت اسلامی آغاز شد بود، خلیل‌زاد تاکید کرده است که بایدن می‌توانست این طرح را متوقف یا تغییر دهد.

وی افزوده است: «وزیر امور خارجه و من خواستار یک رویکرد خروج مشروط بودیم. اما طوری که همه ما می‌دانیم تصمیم نهایی این بود که براساس یک جدول زمانی عقب‌نشینی کنیم.»

براساس گزارش نیویارک پوست، نماینده خاص پیشین امریکا برای صلح افغانستان گفته است که وی به بایدن توصیه کرده بود که پیش از خروج نیروهای امریکایی، امارت اسلامی و دولت پیشین افغانستان باید به توافق صلح جداگانه دست یابند.

بربنیاد این طرح خلیل‌زاد، پس از خروج نیروهای امریکایی دولت مشارکتی با سهم مساوی امارت اسلامی و دولت پیشین در افغانستان شکل می‌گرفت.

این دیپلمات پیشین امریکایی تصریح کرده است: «این اساساً نوعی فرمول تقسیم قدرت بود که کارشناسان در مشوره با کارشناسان خارجی ارایه کرده بودند. در آن دولت افرادی گماشته می‌شد که با هر دو طرف [امارت اسلامی و دولت پیشین] رابطه داشته‌اند و توسط فردی قابل‌ قبول برای هر دو طرف رهبری می‌شد.»

به گفته خلیل‌زاد، مقام‌ها در وزارت امور خارجه امریکا پیش‌بینی کرده بودند که تقسیم قدرت در افغانستان بدون حضور ایالات متحده بیش از سه سال دوام نمی‌آورد.

این در حالی است که نماینده‌ پیشین امریکا برای صلح افغانستان در ماه دلو گذشته نیز در نشست استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان ایالات متحده گفته بود که فصل مبارزه برای افغانستان به پایان نرسیده و نباید به این کشور پشت شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

حادثه ترافیکی در سمنگان ۵ کشته و ۲۴ زخمی برجای گذاشت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۳, ۱۴۰۳)

دفتر مطبوعاتی قوماندانی امنیه سمنگان می‌گوید که از اثر یک حادثه ترافیکی در ولسوالی دره‌صوف ‌پایین این ولایت ۵ تن جان باخته و ۲۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

قوماندانی امنیه سمنگان افزوده است، این حادثه امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ ثور) ساعت یک پس از چاشت زمانی رخ داد که یک عراده موتر نوع اینو از ولایت بلخ به سمت ولسوالی دره‌صوف پایین در حرکت بود.

این قوماندانی تصریح نموده که مجروحان به شفاخانه ولسوالی دره صوف پایین‌و‌بالا انتقال یافته و سه تن آنان که وضعیت شان وخیم گزارش شده به شفاخانه حوزوی بلخ منتقل شده‌اند.

علت این حادثه عوارض تخنیکی موتر گفته شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!