رویداد های اخیر

تاکید اروپا و امریکا بر ایجاد نظام سیاسی فراگیر در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: دلو ۷, ۱۴۰۰)

نماینده‌گان کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا پس از نشست اوسلو با نشر یک اعلامیه مشترک بر ایجاد نظام سیاسی فراگیر و انتخابی  در افغانستان تاکید کرده اند.

در این اعلامیه مشترک آمده است که دیدار با هیئت امارت اسلامی در اوسلو به هیچ وجه معنای به رسمیت شناختن دولت فعلی افغانستان نیست.

دیپلومات‌های غربی در اعلامیه مشترک شان از امارت اسلامی خواسته تا از نقض حقوق بشری در افغانستان جلوگیری نمایند.

در اعلامیه آمده” افغانستان برای رسیدن به صلح و ثبات نیاز جدی به یک نظام سیاسی فراگیر و انتخابی دارد، دیدارهای که ما با طالبان داشتیم به هیچ‌وجه معنای به رسمیت شناختن طالبان را ندارد؛ ما از طالبان میخواهیم تا اقدام های بیشتری را برای جلوگیری از افزایش نگران‌کننده نقض حقوق بشر در افغانستان بردارد.”

در همین حال امارت اسلامی میگوید که تصمیم گیری در راستای ساختار نظام و حکومت داری حق مسلم خود افغان‌ها است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، در این باره گفت:” افغانستان فعلا یک کشور مستقل و آزاد است و تصمیم گیری در راستای ساختار نظام و حکومت داری حق مسلم خود افغان‌ها است. افغان‌ها حق دارند که در مورد ساختار نظام خود مستقلانه تصمیم بگیرند و ما روی موضوعات که بعد خارجی میداشته باشد با جامعه بین المللی و کشورهای بیرونی در حالی گفتگو استیم.”

امارت اسلامی سفر هیات اش به اوسلو را پردست آور میداند و تاکید میکند که سفر این هیئت به ناروی گامی بسوی به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان است.

Trending

خروج از نسخه موبایل