Connect with us

رویداد های اخیر

تاکید امارت اسلامی بر رسیدگی مشکلات زنان

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۱۷, ۱۴۰۰)

همزمان با نگرانی‌ها از وضعیت موجود زنان و دختران افغان، امارت اسلامی افغانستان گفته است که برای رسیدگی به مشکلات زنان در این کشور متعهد است.

وزارت امور خارجۀ با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان را تبریک گفته و افزوده که زنان افغان در جنگ‌های طولانی در این کشور، زیان‌های زیادی را متحمل شده اند.

در اعلامیۀ این وزارت آمده است: “جنگ طولانی در افغانستان تلفات سنگینی بر زنان وارد کرده است. امارت اسلامی افغانستان متعهد است که به مشکلات زنان افغان رسیدگی کند.”

امارت اسلامی پس از تسلط بر کابل تعهد کردند که حقوق زنان و دختران را مطابق قوانین اسلامی رعایت خواهند کرد و نیز “عفو عمومی” را برای تمام کارمندان حکومت پیشین اعلام کرد. اما مدافعان حقوق بشر بیم دارند که ممکن زنان و دختران مانند حاکمیت قبلی امارت اسلامی از کار و تعلیم باز داشته شوند.

همزمان با روز جهانی همبستگی زنان، هیات معاون سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و سازمان عفو بین‌الملل وضعیت زنان در این کشور را نگران‌کننده عنوان کرده اند.

یوناما روز سه شنبه هشتم مارچ (۱۷ حوت) در اعلامیه‌ای به مناسب روز جهانی زن گفته است که ملل متحد در کنار زنان و دختران افغان که با عواقب بحران‌های متعدد همراه با “نابرابری جنسیتی شدید و تبعیض” روبرو استند، می‌ایستد.

به گفتۀ یوناما زنان در افغانستان برعلاوۀ خشک‌سالی و اقتصاد در حال فروپاشی که میلیون‌ها افغان را در قرض و نیازهای بشری فرو برده است، شدیداً از خشونت‌ها و درگیری‌های اخیر متاثر شده اند.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: “چیزیکه ما امروز در افغانستان شاهد آن استیم یک بحران فاجعه‌بار است. همه در کشور از بحران کنونی متاثر گردیده اند، اما وضعیت زنان و دختران نگران‌کننده است، زیرا حقوق آن‌ها و دسترسی شان به فرصت‌ها به طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.”

یوناما مشارکت کامل و برابر زنان و دختران افغان در تمام عرصه‌ها را در افغانستان برای آیندۀ این کشور حیاتی عنوان کرده و گفته است که محروم ساختن زنان از حقوق آزادی، گشت و گذار، کار، مشارکت در زندگی اجتماعی و تعلیم و تربیه، باعث مشکلات زیاد اقتصادی در این کشور خواهد شد.

خانم لاینز همچنین گفته است: “در گفتگو های‌مان با زنان افغان، آن‌ها در مورد اهمیت تعلیم و تربیۀ دختران و همچنین نیاز به فرصت‌های بعدی برای ادامۀ تحصیلات عالی و اشتغال صحبت نمودند. برای ترویج فرصت‌های برابر برای زنان و دختران در همۀ عرصه‌های زندگی شان، کارهای بیشتری باید صورت گیرد.”

ملل متحد اضافه کرده که باید به زنان و دختران افغان فرصت داده شود که آنان در ساختن آیندۀ افغانستان مشارکت فعال داشته باشد. به گفتۀ یوناما سازمان ملل متحد به حفاظت و ترویج حقوق زنان و دختران در افغانستان متعهد است.

به باور این سازمان هیچ صلح دوامدار و تامین ثبات در یک کشور، بدون سهم‌گیری فعال زنان و مشارکت آنان در زندگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پایدار نخواهد ماند.

درهمین حال، سازمان عفو بین‌الملل به مناسب هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان گفته است که زنان و دختران افغان در حال حاضر نمی‌توانند به گونۀ کامل از حقوق انسانی شان استفاده کنند.

این سازمان افزوده است که امارت اسلامی با اعمال سیاست‌های، آزادی بیان و حرکت زنان را به ‌شدت محدود و دست‌رسی دختران به تحصیل و اشتغال را در این کشور تضعیف کرده ‌است.

این سازمان از جامعۀ جهانی خواسته است که باید به گونۀ فوری از زنان و دختران افغان حمایت کرده و به امارت اسلامی فشار بیاورد که از سرکوب‌ زنان در این کشور، دست بردارند.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!