رویداد های اخیر

تاکید بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان در نشست تاشکند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

شرکت کنندگان نشست بین المللی تاشکند در قطعنامه پایانی این نشست بر اهمیت تشکیل یک حکومت فراگیر، تضمین حقوق زنان و دسترسی دختران افغان به آموزش تاکید کرده اند.

همچنین در بخش دیگری از این قطعنامه، شرکت‌کنندگان این نشست بر اهمیت آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان که توسط امریکا مسدود شده، اشاره کرده‌اند.

نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان یک‌باردیگر ابراز امیدواری کرد که حاکمان جدید افغانستان به زودی دروازه های مکاتب را به روی دختران مکاتب متوسطه ولیسه بازکنند.

توماس وست، نماینده وزارت خارجه امریکا برای افغانستان گفت: “ما هنوز امیدواریم که این تصمیم معکوس شود. برای ما بسیار مهم است که با جهان اسلام، با سازمان همکاری اسلامی، با قطر ترکیه، اندونیزیا، عربستان سعودی درتماس باشیم. این کشورها می توانند با طالبان (امارت اسلامی) صحبت کنند، بنابراین ما سخت کار می کنیم تا آن را معکوس کنیم وامیدواریم به زودی شاهد تغییر آن باشیم”.

با این حال، تام وست گفت که ایالات متحده درحال هماهنگ کردن سیاست های خود با کشورهای منطقه است تا ازیک آدرس با حاکمان جدید درمورد نگرانی ها صحبت شود.

وست گفت: “ازبکستان برخلاف ایالات متحده با طالبان (امارت اسلامی) در ارتباط با نگرانی های مربوط به تروریزم، بی ثباتی مرزها در تعامل است، بنابراین ما در حال هماهنگ کردن سیاست های خود با یکدیگرهستیم تا مطمین شویم با یک صدا با طالبان (امارت اسلامی) صحبت می کنیم”.

نماینده ویژه امریکا برای حقوق زنان و دختران درنشست تاشکند گفت که امنیت، ثبات اقتصادی و صلح نمی تواند بدون تامین حقوق زنان ویک روند همه شمول سیاسی به دست بیاید.

رینا امیری، نماینده امریکا درامورزنان ودختران افغان گفت: “وضعیت زنان درافغانستان تاثیرات منفی براقتصاد گذاشته است. افغان‌ها آرزوی تحصیل، کار وفرصت‌هایی برای آینده بهتربرای پسران و دختران خود دارند. همبستگی بین المللی مبنی برای حمایت از حق تحصیل دختران، حمایت قوی از حقوق زنان برای کار و سهم‌گیری آنان در اقتصاد وسیاست، دلگرم کننده است. اکثر اشتراک کنندگان نشست تاشکند خواهان روند سیاسی همه شمول درافغانستان شدند”.

در این نشست اما به گفته رینا امیری موضوع به رسمیت شناختن امارت اسلامی مطرح نشد ولی هیئت امارت اسلامی نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کرد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گفت: “نظریات بسیار خوب تبادله شد و ما هم از اوضاع افغانستان برای آنها معلومات خوب دادیم. امیدوار هستیم که در این تبادله نظر و معلومات با کشور های همسایه و منطقه و جهان تعلقات اقتصادی و سیاسی و خوب‌ تر و قوی تر شود.”

آقای متقی همچنین گفت که نشست هایی را با نمایندگان امریکا درحاشیه نشست تاشکند برای آزاد سازی پول های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان انجام داده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل