خبرهای تازه

تاکید بر نیاز تداوم کمک های جهانی پس از تامین صلح

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شماری از وزیران حکومت پیشین و بر حال خواهان دوام کمک‌های جامعه جهانی پس از رسیدن به توافق صلح با طالبان اند.

این وزیران تاکید می‌ورزند که در گفتگوهای صلح نظام اقتصادی افغانستان نیز باید در نظر گرفته شود.

محمد مصطفی مستور وزیر اقتصاد کشور تاکید بر برنامه ریزی منظم برای داشتن اقتصاد خوب پس از رسیدن به توافق صلح داردو به گفته وی، “۳۳ فیصد بودجه ما بالای مصارف جنگی است ۳۳ فیصد دیگرش مصارفی است که از همین جنگ خراب شده و او را ما می خواهیم آباد کنیم. بنابرین ۲ بر ۳ بودجه ما تنها برای جنگ مصرف می شود.”

در همین حال انوراحق احدی وزیر پیشین مالیه هم خواستار تداوم کمک های کشور های دنیا پس از رسیدن به صلح شده است. او میگوید که افغانستان توانایی بازسازی خرابی های جنگ را ندارد.

به باور این مقام های پیشین حکومت کمک های کشورهای جهان به افغانستان در کنار مزیت های آن نکات منفی نیز داشته است که وابستگی افغانستان را از بهر این کمک ها در بخش های مختلف بدترین آن می دانند.

حضرت عمر زاخیلوال وزیر پیشین مالیه میگوید: “یک وابستگی مهلک که در افغانستان پیدا شده بالای این کمک ها؛ آن نه تنها در مسایل اقتصادی بلکه در همه عرصه ها یعنی به حدی که اگر کمک ها قطع شود ما شش ماه هم نمی توانیم دوام بیاوریم.”

پیش ازین سیگر یا بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان هم هشدار داده بود که پس از رسیدن به صلح هشتاد هزار جنگجوی طالب وارد جامعه افغانستان خواهد شد و برنامه اقتصادی منظم برای آنها وجود ندارد و این زمینه برگشت و ادغام آنها را به گروه های دیگر هراس افگن بیشتر می سازد.

Trending

خروج از نسخه موبایل