خبرهای تازه

تاکید حزب اسلامی بر خروج سربازان خارجی از افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در حالی با حکومت افغانستان صلح کرد، که بر مبارزات شان برای خروج تمامی سربازان خارجی از افغانستان تاکید می ورزند.

سر انجام سفر طولانی صلح دولت با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به درازای دو سال به مقصد رسید.

نمایندگان هر دو طرف با امضای مسوده سند موافقت نامه صلح به آشتی رسیدند در حالیکه این رایزنی ها نفسگیر و پیچیده بوده است.

حکومت افغانستان تعهد می کند که پس از امضا این توافق نامه از سوی رییس جمهور و رهبر حزب اسلامی، تحریم ها بر حزب حکمتیار برداشته خواهد شد.

حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی می گوید: “همکاران بین المللی ما آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و برتانیا وعده داده اند، که تمامی تحریم ها از حزب اسلامی برداشته، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز وعده همکاری داده اند.”

درحالیکه حزب اسلامی برای باز شدن روزنه صلح پایدار در افغانستان تن به صلح داده ست، هنوز هم مخالف حضور نیروهای خارجی در کشور است.

محمد امین کریم، رییس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی می گوید: “برای اعاده کامل استقلال کشور تا خروج آخرین نیروهای خارجی از افغانستان مبارزه خواهیم کرد.”

مشاور شورای امینت ملی اصل توافق شده با حزب اسلامی را منحل شدن تشکیلات نظامی و قطع رابطه این حزب با هراس افگنان دانسته تاکید می ورزد، که این حزب دست از تحرکات نظامی بر می دارند.

صدا ها بر گروه های شورشی در این نشست این است، که با روند صلح یکدست شوند و مردمان کشور را از این بیشتر به خاک و خون نکشانند.

سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح می گوید: “از گروه های درگیر جنگ می خواهیم که با حکومت بیایند و مشکلات شان را از راه گفتگو حل کنند.”

قرار است این توافق نامه از سوی رییس جمهور و رهبر حزب اسلامی امضا شود، تا کمیسیون مشترکی آن را عملی سازند.

Trending

خروج از نسخه موبایل