رویداد های اخیر

تاکید دانش بر حمایت از حقوق اقلیت‌ها در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۳, ۱۳۹۹)

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، در نشستی زیر نام «اقلیت‌های آسیبپذیر و روند صلح» میگوید که حقوق اساسی شهروندان به ویژه اقلیت‌ها ممکن در روند صلح و پس از آن در معرض خطر قرار بگیرد.

آقای دانش عدم رسیدگی مناسب به مشکلات و حقوق اقلیت‌ها را یکی از چالش‌ها در راستای تطبیق ارزش‌های حقوق بشری خوانده و گفته است که بستر حقوقی مناسب برای تامین حقوق اقلیت‌های قومی، زبانی و فرهنگی فراهم شده و قانون اساسی تنوع و تکثر قومی، زبانی، فرهنگی و حقوق اقلیت‌ها را به رسمیت شناخته؛ اما تا اکنون به مکلفیت‌های دولت در این زمینه به درستی عمل نشده است.

آقای دانش گفته است: “هنوز هم در کشور ما ذهنیت برخی از افراد و حلقات طوری است که اگر از حقوق یک اقلیت و هویت فرهنگی و زبانی صحبت شود، فورا گفته میشود که این سخن مخالف وحدت ملی است؛ در حالی که احترام به هویت و فرهنگ همه اقوام کشور عین وحدت ملی است و موجب تحکیم همبستگی و همدلی میشود.”

آقای دانش تاکید میکند که اقلیت‌های قومی، زبانی و مذهبی، حق دارند که با حضور نمایندگان شان در روند صلح در جریان گفتگوها قرار داشته باشند.

او افزود: “با وجود این که حکومت و مردم افغانستان از روند صلح به تمام معنا حمایت میکنند، اما اقلیت‌های کشور در مورد حقوق شان جدا نگران اند.”

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکید دارد که نباید صدای اقلیت‌های قومی و قربانیان جنگ در روند گفتگوهای صلح نادیده گرفته شود.

نعیم نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است:”برای یک صلح پایدار، باید حقوق بشری تمام مردم به ویژه قربانیان، گونه‌ی برابر در روند گفتگوهای صلح در نظر گرفته شود.”

سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر، میگوید که تامین حقوق اقلیت‌ها، از مکلفیت‌های اساسی دولت است و به هیچ بهانه‌ای نباید نادیده گرفته شود.

خانم سمر گفته است: “توجه خاص و تبعیض مثبت در این رابطه نیاز است که بر زنان و مردم اقلیت ما توجه بیشتر شود. “

از سوی دیگر، اشتراک کنندگان این نشست تاکید کردند که افغانستان سرزمین اقلیت‌هاست و بدون در نظر گرفتن حقوق اساسی تمام اقلیت‌ها، افغانستان به یک صلح پایدار دست نخواهد یافت.

Trending

خروج از نسخه موبایل