رویداد های اخیر

تاکید روسیه به برقراری صلح و آشتی ملی در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۶, ۱۴۰۱)

روسیه صلح وآشتی ملی را در برقراری صلح وثبات پایدار در افغانستان مهم ترین عنصر می‌داند که حکومت سرپرست باید در ایجاد آن تلاش کند.

ضمیرکابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه می‌گوید، رهبری امارت اسلامی تعهد کرده است که روی تشکیل یک دولت فراگیر و نگرانی‌های جهان درمورد حقوق زنان ودختران کار می‌کند.

مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند، برحل مشکلات موجود در کشور اراده وجود دارد و بدون هیچ فشار بیرونی امارت اسلامی برای رفع مشکلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی در کشور تلاش می‌کند.

ایجاد یک حکومت همه‌شمول و فراگیر و تامین صلح پایدار، آشتی ملی و نیز مبارزه موثرعلیه گروه‌های تروریستی از سوی حکومت سرپرست، خواست‌های است که از سوی نماینده کرملین برای افغانستان به امارت اسلامی مطرح شده است.

ضمیرکابلوف هفته قبل به کابل آمد و با امیرخان متقی، وزیر امور خارجه دیدار و گفتگوکرد.

او درکنار تاکید بر رعایت حقوق بشر و حقوق زنان از سوی امارت اسلامی خواست‌های مشخص مسکو را نیز به مقام‌های امارت شریک کرده است.

ظاهراً نگرانی‌های که مسکو از آدرس گروه‌های تروریستی دارد، امنیت مرزها، قاچاق مواد مخدر ونیز ایجاد حکومت فراگیر و همه‌شمول از خواست‌های اصلی مسکواست.

دراعلامیه وزارت خارجه روسیه که پس از سفر کابلوف به افغانستان منتشرشده آمده است:«رهبری طالبان (امارت اسلامی افغانستان) به توصیه‌های دوستان روسی خود گوش داده و تعهد کرده اند روی تشکیل یک دولت فراگیر و مسایل حقوق بشری کار‌کند. خواست روسیه این است که طالبان (امارت اسلامی افغانستان) به انتظارات جامعه بین‌المللی که صادقانه به برقراری صلح در افغانستان، توسعه یک کشور مستقل و یک ‌پارچه عاری از تروریزم و مواد مخدر متمرکز باشد توجه کند.»

مقام های امارت اسلامی می‌گویند، برحل مشکلات موجود درکشور اراده دارند و بدون هیچ فشار بیرونی امارت اسلامی برای رفع چالش‌های سیاسی، امنیتی واقتصادی در کشور تلاش می‌کند.

اماکن دیپلوماتیک امارت اسلامی در روسیه، چین و پاکستان و شمار دیگر از کشورهای منطقه باز است و دیپلومات‌های امارت اسلامی در این کشورها فعالیت رسمی دیپلوماتیک دارند، کشورهای منطقه همچنان تعاملات اقتصادی وتجارتی فعال با امارت دارند اما با این همه تا کنون هیچ کشورامارت اسلامی را به عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته وتاکید کرده اند برای کسب مشروعیت بین‌المللی دولت افغانستان ناگزیراست به انتظارات مشروع جامعه جهانی تمکین کند و به نگرانی‌های آنان رسیدگی کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل