Connect with us

رویداد های اخیر

تجلیل از جشن نوروز: بر اعلام آتش بس و تامین صلح دایمی تاکید شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۱, ۱۴۰۰)

نوروز یا نخستین روز سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی بشمول کاخ ریاست جمهوری در سراسر کشور تجلیل شد، حکومت، مردم و سیاسیون بر پایان خشونت‌ها و تامین صلح دایمی تاکید کردند.

 رییس جمهور غنی با غرس یک نهال در داخل ارگ، تامین صلح در سال پیش‌رو را از بزرگترین آرزوهایش می‌داند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، در این باره گفت:” به طالبان می‌گویم که بیایید یک دیگر را بپذیریم و این کشور را آباد بسازیم. دست بیگانه گان باید کوتاه شود.”

غنی می افزاید که “جنگ طالبان هیچ مشروعیت ندارد.”

رولا غنی، بانوی نخست، میگوید:” امید وار استم که خشونت‌ها و جنگ‌ها در سال جدید پایان یابد.”

در گوشه‌ی دیگری از ارگ ریاست جمهوری شماری هم جشن نوروز را با نمایشگاهی از صنایع دستی و فراورده‌های داخلی تجلیل کرده اند.

 در آنجا هم آرزوی صلح است؛ صلحی که زمینه توسعه اقتصادی را هم فراهم سازد.

شماری از سیاسیون اما از نبود اجماع ملی برای تامین صلح ابراز نگرانی می‌کنند.

 به باور این چهره ها، نبود آدرس مشخص از سوی طرف‌های مذاکره کننده این روند را پیچیده تر ساخته است.

نورالحق علومی، رییس حزب متحد ملی، در این باره میگوید:” از رییس جمهور تا پایان از یک آدرس بروند از مردم افغانستان نماینده گی کنند. در غیر آن گفت‌وگو فقط ضیاع وقت است.”

ذبیح الله مجددی، رییس جبهه ملی نجات افغانستان، در این باره میگوید:”در مجموع خوشبین استم ولی بعضی مسایل است که ما را نگران ساخته است. نبود وحدت لازم میان رهبران سبب شده که یک طرح جامع برای صلح نداشته باشیم.

رویداد های اخیر

Pakistan extends registered Afghan refugees’ stay till June 30

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

Pakistan’s government on Friday extended the stay of Afghan refugees in the country till June 30, amid repatriation of illegal foreign nationals.

There are around 1.3 million registered Afghans living in Pakistan, according to a spokesman for UN refugee agency UNHCR in Islamabad, Dawn newspaper reported.

“On the recommendation of the Ministry of States and Frontier Regions, the federal cabinet approved the extension of the validity of PoR cards of Afghan refugees from April 1, 2024, to June 30, 2024,” said an official statement, issued by the Prime Minister’s Office.

The PoR cardholders will be repatriated in the third phase of the plan that will begin after the repatriation of “illegal foreign nationals” residing in Pakistan is completed, the statement added.

The PoR card holders avail schools, bank accounts and other facilities in Pakistan.

Repatriation of undocumented refugees began on November 1 and continues. More than 500,000 Afghans have been expelled so far.

 

 
Continue Reading

رویداد های اخیر

سفر یک مقام ارشد امریکایی به قطر و پاکستان برای گفتگو در باره افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده است که جان بس، سرپرست معینیت امور سیاسی این وزارت برای گفتگو در باره افغانستان و مسایل منطقه‌ای به قطر و پاکستان سفر می‌کند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای روز جمعه (۷ ثور) گفته است که سفر جان بس از ۲۶ اپریل آغاز و به تاریخ ۳۰ اپریل پایان می‌یابد.

در اعلامیه آمده است: «وی در دوحه قطر با مقامات ارشد دولت قطر و سایرماموریت‌های دیپلوماتیک دیدار خواهد کرد تا در مورد حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه گفتگو کند.»

اعلامیه افزوده است که آقای بس در اسلام آباد پاکستان با مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد تا «در مورد طیف وسیعی از مسایل منطقه‌ای و دوجانبه به‌حیث بخشی از مشارکت ایالات متحده و پاکستان گفتگو کند.»

جان بس در اداره دونالد ترمپ بین دسمبر ۲۰۱۷ و جنوری ۲۰۲۰ به‌حیث سفیر امریکا در کابل کار کرده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!