رویداد های اخیر

تجلیل از روز معلم و وضعیت معلمان در کشور

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

معلمان در کشور با دشواری‌های زیادی مواجه اند و وعده‌های حکومت برای آنان هنوز هم عملی نشده است.

شماری از معلمان با ابراز این مطلب می‌گویند، در حالی‌که همه ساله از روز معلم در کشور گرامی‌داشت می‌شود، اما تعهدات حکومت و وزارت معارف در برابر آنان عملی نشده است.

بانو عزیزه، یک معلم، در این مورد می‌گوید: “ما از نگاه روحی ناآرام هستیم حتا فامیل به ما اجازه نمی‌دهد به درس دادن برویم نه ما روحیه داریم نه شاگردها، وعده‌های که به معلیمن می‌دهند تمام اش دروغ است.”

همچنان، بانو زحل اتحادی، که معلم مضمون فزیک در لیسه عالی غازی، است می‎گوید که معلمان و دانش‌آموزان روحیه درسی ندارند. این معلم تازه کار می‌افزاید: “هیچ توجه به معلمین صورت نگرفته است خواست ما از حکومت این است حداقل معاش را به ما بدهد که مشکلات خانواده ما حل شود هربار که وعده می‌دهند به وعده شان عمل نمی‌کنند.”

درهمین حال، میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف می‌پذیرد که معلمان کشور با دشواری‌های زیادی مواجه اند. آقای بلخی، تأکید می‌کند که این وزارت برنامه‌های را برای رفع مشکل اقتصادی آموزگاران در شماری از ولایت‌های کشور روی دست گرفته است.

آقای بلخی، می‌افزاید: “اگر چهل سال جای‌گاه معلم را صدمه زدیم یک مدت طولانی کار دارد تا به آن جای‌‎گاه برسیم ما برای رفع مشکلات معلمین برنامه هم داریم که در آینده نزدیک عملی خواهد شد.”

از سویی هم، مسئولان در وزارت معارف می‌گویند برای حل مشکل معیشتی معلمان صندوق قرضه‌دهی پول را ایجاد کرده اند و هر معلم می‌تواند تا ۵۰هزار افغانی از این صندوق قرضه بگیرد. این صندق تا اکنون درولایت‌های بلخ، ننگرهار، قندهار و کابل فعال شده است.

پنجم اکتوبر برابر است با روز جهانی معلم، از این روز در سراسر افغانستان و شماری کشورهای دیگر در جهان گرامی‌داشت می‌شود.

گزارشگر: سمیع جهش

Trending

خروج از نسخه موبایل