جهان

تحریک طالبان پاکستان به آتش‌بس با دولت این کشور پایان دادند

Published

on

(Last Updated On: قوس ۸, ۱۴۰۱)

تحریک طالبان پاکستان روز دوشنبه (۷ قوس) اعلام کرد که آتش‌بس با دولت این کشور را که در ماه جون برسر آن توافق شده بود، لغو کرده است.

تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) به جنگجویانش دستور داده است که حمله‌ها را در سراسر این کشور از سر گیرند.

در بیانیه‌ای‌ تحریک طالبان پاکستان آمده است: «ما صبر خود را ادامه داده‌ایم تا روند مذاکرات تضعیف نشود، اما اردو و سازمان‌‌های اطلاعاتی دست از تلاش برنمی‌دارند و به حملات ادامه می‌دهند، بنابراین، حملات تلافی‌جویانه ما نیز در سراسر کشور آغاز خواهد شد.»

حکومت پاکستان تاکنون در این باره واکنش نشان نداده است.

کمتر از دو هفته پیش، تحریک طالبان پاکستان ادعا کرد که در یک حمله، شش پولیس را در شمال‌غرب پاکستان کشته‌اند.

از روز جمعه (۴ قوس) به این‌سو، نیروهای اردوی پاکستان در مناطق حضور طالبان پاکستانی گشت‌زنی می‌کنند و هلیکوپترهای ارتش، مخفیگاه‌های آنان را مورد حمله قرار میدهد.

در یک سال گذشته با پادرمیانی امارت اسلامی، چندین دور مذاکرات صلح میان تحریک طالبان پاکستان و دولت این کشور، در کابل و ولایت‌های شرقی افغانستان برگزار شده است.

اما این مذاکرات جز برقراری دو دور آتش‌بس ، نتیجه دیگری در پی نداشته است.

برخی آگاهان نظامی باور دارند که تحریک طالبان پاکستانی آنچنان فعال نیست که بتواند اردوی این کشور را به چالش بکشاند.

برخی آگاهان افغان اما بی‌ثباتی در منطقه به خصوص در مناطق قبایلی پاکستان را به ضرر افغانستان نیز میدانند و می‌گویند که امنیت مرزها با چالش روبه رو می‌شود.

پاکستان بارها آنچه فعالیت تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان میداند ابراز نگرانی کرده است اما کابل می‌گوید مخالفان مسلح دولت‌ها در خاک افغانستان حضور ندارند و کابل هم بر اساس موافقت نامه دوحه متعهد است که خاک افغانستان بر ضد کشورها استفاده نخواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل