رویداد های اخیر

تحقیقات جمهوری‌خواهان درباره خروج آشفته نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۴, ۱۴۰۱)

یک هفته پس از افتادن مجلس نمایندگان امریکا به دست جمهوری خواهان، آنان تحقیقات درمورد خروج پُر هرج ومرج نظامیان امریکایی از افغانستان را آغاز کردند.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته امورخارجی مجلس نمایندگان امریکا روز جمعه (۲۳ جدی) گفت که نامه‌ای به وزیر خارجه کشور اش فرستاده که در آن خواستار طیف وسیع اطلاعات از جمله ارزیابی‌های استخباراتی و ارتباطات با امارت اسلامی شده است.

آقای مک‌کال گفت: «درخواست‌های قبلی برای اسناد واطلاعات مربوط به عقب نشینی که به آگست ۲۰۲۱ باز می‌گردد، مدت بیش از یک سال بی پاسخ مانده است؛ در ۱۴ اکتوبر ۲۰۲۲ من بار دیگر این درخواست‌ها و درخواست اسناد مربوط به خروج را مطرح کردم. بدین وسیله از شما تقاضا می کنم این اسناد را بدون تاخیر دراختیار کمیته قرار دهید.»

وزارت خارجه امریکا درمورد این اقدام جمهوری‌خواهان اظهارنظرنکرده، اما پیش از این گفته بود که پس از خروج از افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ حدود ۱۵۰ جلسه توجیهی برای کانگرس برگزار کرده است.

جمهوری‌خواهان ازجمله دونالد ترامپ، رییس جمهورپیشین که توافقنامه دوحه میان امریکا و امارت اسلامی در زمان ریاست جمهوری او امضا شد، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را «اشتباه» خوانده است. اما اداره بایدن بار‌ها ازنحوه خروج نیروها ازافغانستان دفاع کرده است.

با این حال، روزنامه امریکایی «اگزیمینر» نگاشته است که نامه ده صفحه‌ای مک کال شامل فهرستی طولانی از پرسش هایی است که مجلس می خواهد برای آن پاسخ دریافت کند.

ارزیابی‌های اطلاعاتی درمورد بقای جمهوریت در افغانستان بدون حضور نظامی امریکا، اطلاعات درمورد ترک پایگاه هوایی بگرام، تهدید شاخه خراسان داعش و اطلاعات درباره تمامی ملاقات‌های انجام شده امریکایی‌ها از جنوری سال ۲۰۲۱ با امارت اسلامی، شامل مواردی است که مجلس درباره آن خواهان توضیحات شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل