Connect with us

تغییرات اقلیمی

تحقیق: تغییرات آب و هوایی ۲۰ برابر احتمال خشکسالی را افزایش می‌دهد

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۱۶, ۱۴۰۱)

گروهی از محققان بین‌المللی در پژوهشی که اخیراً انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسان، احتمال وقوع خشکسالی تابستان امسال در نیمکره شمالی را حداقل ۲۰ برابر بیشتر کرده است.

بربنیاد این تحقیق، خشکسالی بدون گرمایش مصنوعی در نیمکره شمالی مانند خشکسالی تابستان امسال تنها هر ۴۰۰ سال یک بار اتفاق می‌افتد.

این پژوهش افزوده است که تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی احتمال خشکسالی سطحی را حداقل پنج برابر و خشکسالی کشاورزی و محیطی را دست‌کم ۲۰ برابر افزایش داده است.

سونیا سنویراتنه، استاد موسسه علوم جوی و اقلیمی در زوریخ گفت: «تابستان ۲۰۲۲ نشان داده است که چگونه تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان خطرات خشکسالی‌های کشاورزی و زیست‌محیطی را در مناطق پرجمعیت و زیر کشت نیمکره شمالی افزایش می دهد.»

تغییرات اقلیمی

سازمان ملل هشدار سرخ را در رابطه با گرم شدن زمین به صدا درآورد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱, ۱۴۰۳)

سازمان جهانی هواشناسی روز سه‌شنبه هشدار داد که تمام رکوردهای جهانی مربوط به تغییرات آب و هوا در جهان طی سال گذشته شکسته شد و این شرایط حتی می‌تواند در سال ۲۰۲۴ بدتر هم بشود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش سالانه «وضعیت آب و هوای جهانی» تصریح کرد که حداوسط دمای هوا به بالاترین حد خود طی ۱۷۴ سال گذشته رسیده به طوری که ۱.۴۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوره ماقبل صنعتی شدن است.

بر اساس این گزارش، دمای اقیانوس‌ها به بالاترین حد خود طی ۶۵ سالی رسیده که ثبت شده و ۹۰ درصد دریاها سال گذشته متحمل موج‌های گرما شده‌اند که این مسئله به زنجیره‌های غذایی آسیب می‌زند.

سلسته سائولو، سرمنشی سازمان جهانی هواشناسی گفت: «سازمان جهانی هواشناسی هشدار سرخ را برای جهان به صدا درمی‌آورد.»

وی افزود: «آن‌چه در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم، به خصوص در رابطه با گرمایش بی‌سابقه اقیانوس‌ها، عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی و از بین رفتن یخ‌های قطب جنوب، منشاء نگرانی است.»

این مقام سازمان ملل سپس به خبرنگاران گفت، گرم شدن اقیانوس‌ها از این جهت منشاء نگرانی است که «تقریباْ غیرقابل برگشت» است و احتمالا هزاره‌ها سال طول می‌کشد تا شرایط آن مثل سابق بشود.

وی عنوان کرد: «این روند بسیار نگران‌کننده است چرا که ویژگی آب این است که به نسبت جو، گرما را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.»

تغییرات اقلیمی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی به همراه ظهور الگوی آب و هوایی پدیده ال‌نینو، باعث ثبت رکوردهای جهانی طی سال ۲۰۲۳ شد.

عمر بادور، مسئول واحد نظارت بر آب و هوای سازمان جهانی هواشناسی، به خبرنگاران گفت، «احتمال بسیار زیادی وجود دارد» که گرما در سال ۲۰۲۴ رکوردهای جدیدی بر جای بگذارد چرا که به گفته او، سال بعد از ظهور ال‌نینو معمولا گرم‌تر می‌شود.

گزارش روز سه‌شنبه گویای آب شدن شدید یخ‌های قطب جنوب است به طوری که سطح آن یک میلیون کیلومتر مربع کمتر از قبل شده بود که این گستره به وسعت کشور مصر است.

Continue Reading

تغییرات اقلیمی

پاکستان، بنگلادیش و هند در ۲۰۲۳ آلوده‌ترین هوا را داشتند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

پاکستان در سال ۲۰۲۳ آلوده‌ترین کشور جهان از نظر کیفیت هوا باقی ماند و در جدول آلوده‌ترین‌ها بنگلادیش و هند جای چاد و ایران را گرفتند.

غلظت ذرات معلق در هوای سه کشور پاکستان، بنگلادیش و هند در سال گذشته میلادی بیش از ۱۵ برابر سطحی بود که سازمان صحی جهانی به عنوان استاندارد تعیین کرده است.

غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون که به ریه‌ها به‌شدت آسیب می‌رسانند در پاکستان نزدیک به ۷۴ میکروگرم و در بنگلادیش نزدیک به ۸۰ میکروگرم بود. استاندارد سازمان صحی جهانی زیر پنج میکروگرم است.

کشور آفریقایی چاد که در سال ۲۰۲۲ به عنوان آلوده‌ترین کشور جهان معرفی شده بود در جدول ۲۰۲۳ جایی ندارد، همچون سودان و ایران که در این جدول نیامده‌اند، اما نه به دلیل افزایش کیفیت هوای این کشورها، بلکه تنها به دلیل «مشکلات» معلومات و اطلاعات موجود.

درماه جدی سال جاری، یک مقام وزارت صحت شهر زابل در ایالت سیستان و بلوچستان را به دلیل طوفان‌های گرد و غبار، آلوده‌ترین شهر ایران در سال گذشته خوانده و میانگین غلظت ذرات معلق در هوای این شهر در سال ۱۴۰۱ را بیش از ۸۰ میکروگرم در مترمکعب اعلام کرده بود.

در سال ۲۰۲۳، تنها هفت کشور در جهان هوایی مطابق بر استانداردهای تعیین‌شده داشتند: فنلند، استرالیا، استونی، گرانادا، جمهوری موریس در آفریقا، ایسلند و نیوزیلند.

آی‌کیو ایر، سازمان ناظر بر کیفیت هوا در سوئیس، گزارش سالانه خود از آلودگی هوا در سراسر جهان را بر اساس اطلاعات بیش از ۳۰ هزار ایستگاه نظارتی در ۱۳۴ کشور و منطقه تهیه می‌کند.

این سازمان در حمل ۱۴۰۱ برآورد کرده بود که تهران آلوده‌ترین هوا را در میان همه شهرهای جهان دارد.

Continue Reading

تغییرات اقلیمی

بولیویا به‌دلیل بارندگی شدید وضعیت اضطراری اعلام کرد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۱, ۱۴۰۲)

باران شدید در لاپاز، پایتخت بولیویا، مقام‌ها را بر آن داشت تا وضعیت اضطراری اعلام کنند. طغیان دریاها بسیاری از خانه‌ها را در این کشور ویران کرده است.

رویترز به نقل از یک سند دولتی گزارش داده است که لوئیس آرس، رئیس جمهور بولیویا متعهد شده که ماشین آلات سنگین و ۳ هزار سرباز را برای جلوگیری از خسارات بیشتر به مناطق آسیب دیده بفرستد.

بارش شدید باران باعث سیل در چندید محل شده و برق و آب را در بخش‌هایی از این شهر قطع کرده است.

آرس در پستی در ایکس گفت: «ما عمیقاً نگران وضعیت دشواری استیم که شاروالی ما در لاپاز با آن روبه‌رو است.»

یک نفر اخیراً در لاپاز به دلیل بارندگی های شدید جان خود را از دست داد، در حالی که طبق آمار رسمی، از آغاز فصل بارندگی در جنوری در سراسر کشور نزدیک به ۵۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!