خبرهای تازه

ترمپ: جنگ ۱۹ساله امریکا در افغانستان «مضحک» بوده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا، جنگ امریکا در افغانستان را خنده آور میخواند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به امریکا رفته است، در دیدار با دونالد ترمپ از وی خواسته است که گفتگوهای صلح با طالبان را از سر بگیرد.

اما آقای ترمپ هرچند وعده از سرگیری این گفگوها را نداده، اما گفته است که جنگ امریکا در افغانستان مضحک است.

آقای ترمپ میگوید: “اوضاع را خواهم دید، این خنده آور است که ایالات متحده برای ۱۹ سال در افغانستان می‌جنگد.”

در همین حال نخست وزیر پاکستان در نشستی  در شورای روابط خارجی نیوریاک میگوید که طالبان از گذشته های شان آموخته اند.

عمران خان میگوید: “احساس می‌کنم که این، طالبانی نیستند که در سال ۲۰۰۱ از سوی ایالات متحده آواره شدند. مسایل تغییر کرده است. واقعیت‌ها تغییر کرده است، آنها آموخته اند. طالبان درک کرده اند که تمامی افغانستان را کنترول کرده نمی‌توانند، حکومت افغانستان می‌داند که نیاز است تا به یک شکلی معامله‌ی صلح بوجود آید. باید یک راه حل سیاسی وجود داشته باشد.”

اما حکومت افغانستان با توجه به حملات طالبان میگوید که هنوز در موقف این گروه تغیری به میان نیامده است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری میگوید: “ما امیدوار هستیم که سر انجام پاکستان به همکار واقعی و پر مفهوم در منطقه مبدل شود و گروه طالبان و رهبری این گروه را که در خاک پاکستان است، وادار بسازد تا از جنگ دست بکشد. برای مردم و حکومت افغانستان یگانه پیشرفت قطع خشونت و جنگ طالبان است. اگر این کار نشود، ما ادعا کرده نمی‌توانیم که طالبان تغییر کرده اند و یا کدام تغییری دیگر به وجود آمده است.”

در همین حال کشورهای روسیه، ایران و چین در دیدار شان با طالبان خواهان از سر گیری گفتگوهای صلح شده اند، زلمی خلیلزاد فرستاده امریکا برای صلح افغانستان هم پس از لغو گفتگوهای صلح، برای نخستین بار به گونه رسمی با فرستاده هند در سازمان ملل، وزیر خارجه اندونیزیا و مقام‌های پاکستانی درباره گفتگوهای صلح گفتگو کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل