اخبار ویژه

ترمپ: طالبان قاطع و باهوش اند اما امریکا نمی‌تواند نقش پولیس را در افغانستان بازی کند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۹, ۱۳۹۹)

دونالد ترمپ رییس جمهوری امریکا طالبان را سرسخت، هوشیار و زیرک توصیف کرد و گفت که امریکا با این گروه بسیار خوب تعامل می‌کند.

آقای ترمپ تاکید کرد که نیروهایی امریکایی از افغانستان در برابر عملی شدن برخی موارد مشخص در توافق دوحه بیرون خواهند شد.

رییس جمهوری امریکا گفته است: “به زودی تا چند هفته دیگر شمار سربازان ما را در افغانستان به چهار هزار یا کمتر از چهار هزار کاهش خواهیم داد. و پس از آن تصمیم نهایی را بعدا خواهیم گرفت.  ما با طالبان بسیار خوب توافق می کنیم. آنها بسیار سر سخت، هوشیار و تیز هستند. اما شما می فهمید که ۱۹ سال میشود، حتی آنها هم از جنگ خسته شده اند.”

امریکا که میلیاردها دالر را در مبارزه با طالبان و دیگر گروه های تندرو در افغانستان هزینه کرد، امروزه قصد رفتن دارد، زیرا به گفته رییس جمهوری این کشور، دیگر نمی‌خواهد نیروهایش در افغانستان نقش پولیس را ایفا کند، اما بیرون شدن از افغانستان هم مشروط است.

آقای ترمپ میگوید:” ما با طالبان گفتگوهای خوبی داریم، طوری که شما آن را شنیده اید و آن علنی نیز بود. به زودی ما شمار سربازان خود را به کمتر از چهار هزار می رسانیم و از آنجا خارج خواهیم شد با درک اینکه یک سری چیز های مشخصی باید انجام شوند.”

در همین حال هم‌پیمانان امریکا شبیه ناتو هم چشم به نتیجه‌ی مذاکرات صلح افغانستان دارند؛ با امیدواری و این باور که درباره حضور و یا ترک افغانستان نظر به شرایط تصمیم بگیرند.

استوارت پیچ، رییس کمیته نظامی ناتو میگوید: “ما به ادامه همکاری های خود در افغانستان تاکید می کنیم. ادامه ماموریت ناتو در چهارچوب حمایت قاطع همچنان وابسته به شرایط است. برای این که از روند صلح حمایت کرده باشیم شمار سربازان خود را به حدود ۱۲ هزار کاهش داده ایم.”

در این میان، پاکستان می‌گوید، نقش خود را در پیش‌برد مذاکرات صلح افغانستان بازی کرده و اکنون فرمان دست رهبران افغانستان است.

زاهد حفیظ چوهدری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان میگوید: “ما امیدواریم که تمام طرف ها به تعهدات خود عمل کنند. تمام دستاوردها را حفظ کنند و به توافق بیرون شده از مذاکرات دست یابند.”

اکنون مذاکرات صلح افغانستان در دوحه که روی سرنوشت سیاسی کشور تصمیم خواهد گرفت، جریان دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل