خبرهای تازه

ترمپ: مذاکره با طالبان منتفی است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دونالد ترمپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا می گوید که مذاکره با طالبان منتفی است.

آقای ترمپ تاکید می وزد که تلاش دراز مدت برای رسیدن به یک توافق با طالبان و خروج  سربازان امریکایی از افغانستان پس از ۱۸ سال جنگ در آن کشور، منسوخ شده‌است.

ترمپ که به روز دوشنبه با خبرنگاران در مورد افغانستان صحبت می گرد گفت: “آنها مرده اند. تا جائیکه مربوط به من میشود آنها مرده اند. آنها فکر می کردند که با کشتن مردم در میز مذاکرات در موقعیت بهتری قرار می گیرند. وقتی آنها با انجام این کار شان دوازده تن بشمول یک سرباز خوب امریکائی را کشتند. آنها نمی توانند این کار را با من کنند. تا جائیکه مربوط به من میشود آنها مرده اند.”

ترمپ می‌گوید که امریکا در چهار روز گذشته به طالبان چنان ضربات محکمی وارد کرده که در ده سال گذشته پیشینه نداشته است و به گفته او از این پس، راه امریکا در افغانستان همین خواهد بود.

رئیس جمهور امریکا همچنان افزود: “شما میدانید که جنگ ها با دیدارها خاتمه می یابند در غیر آن هیچ جنگی پایان یافتنی نیست. ما جلسه ئی را تنظیم نموده بودیم به اساس مفکوره خودم و خودم آن را لغو کردم. من این تصمیم را با هیچ کسی در میان نگذاشتم. بسیار ساده وقتی شنیدم که آنها یک سربازمان را با دوازده شخص بی گناه دیگر کشتند. من گفتم به هیچ وجه این ملاقات صورت نمی گیرد.”

رییس جمهور امریکا پیوسته بر بیرون کردن نیروهایش از افغانستان پافشاری می کرد اما حالا که توافق امریکا با طالبان به ثمر نرسید، ترمپ می‌گوید نیروها بیرون می شوند اما در زمان مناسب.

“من از زمان مبارزات انتخاباتی گفته ام که میخواهیم از افغانستان در زودترین فرصت ممکن خارج شویم. سربازان ما وظیفه خوبی را در افغانستان انجام میدهند اما منطق اینکه ما کار پولیس را انجام دهیم من قبلاً اظهاراتی در این مورد داشتم. بلی ما میخواهیم از افغانستان بیرون شویم اما ما در زمان درست بیرون می شویم.”

درهمین حال گزارش شده که دلیل اصلی لغو دیدار مخفیانه ترمپ با طالبان در کمپ دیوید، مخالفت مایک پنس معاون او و نیز جان بولتن مشاور امنیت ملی ترمپ با این دیدار در امریکا بوده‌است.

فرمانده مرکزی امریکا در جریان سفرش به افغانستان نیز گفته که طالبان با انجام حملات مرگ‌بار اخیر برای امتیاز گیری در مذاکرات صلح، به این گفتگوها صدمه رساندند. او در پایگاه نظامی بگرام تاکید کرده که بخش وسیعی از نظامیان در برابر شورشیان استفاده خواهند شد و هرگونه افزایش اقدامات نظامی، با تسریع حملات طالبان مطابقت خواهد داشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل