اخبار ساحوی

ترمپ گفته‌های جنجالی‌اش را در مورد افغانستان بار دیگر تکرار کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور امریکا، بار دیگر گفته است که اگر می‌خواست، در سه و یا چهار روز، در جنگ افغانستان، پیروز می‌شد؛ اما وی نمی‌خواهد که ۱۰ میلیون نفر بیگناه در این کشور کشته شوند.

هرچند سخنانان پسین رئیس جمهور امریکا، در مورد چگونه‌گی پیروزی در جنگ افغانستان جنجال برانگیز شد؛ اما آفای ترمپ بار دیگر در گفت‌وگو با خبرنگاران، در کاخ سفید، گفته‌های جنجالی اش در مورد جنگ افغانستان را تکرار کرده است.

آقای ترمپ، گفت: “در نزده سال گذشته در افغانستان بودیم. ما در واقع وظیفه پولیس را در آن‌جا انجام می‌دهیم. ما می‌توانیم در افغانستان در دو روز،،سه روز و یا چهار روز برنده شویم، اگرما بخواهیم؛ اما من نمی‌خواهم ده میلیون نفر کشته شوند.”

در همین حال، آقای ترمپ تاکید ورزید که پیشرفت‌های زیادی در گفت‌وگوهای صلح افغانستان به‌میان آمده و می‌خواهد که نیروهای اش را در افغانستان کاهش دهد.

آقای ترمپ، افزود: “ما در افغانستان پیشرفت‌‌های زیاد داشتیم. ما مذاکره می‌کنیم؛ اما پیشرفت‌های زیاد داریم. ما درحال کاهش حضور خود نیز استیم.”

با این حال، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان از پی‌آمد خروج شتاب‌زده نیروهای خارجی از افغانستان، هشدار می‌دهند.

فدا محمد الفت صالح، رئیس کمیسیون امنیت داخلی این مجلس، میگوید: “ما باید به یاد داشته باشیم که خروج نیروهای خارجی از افغانستان اگر صورت می‌گیرد، باید مسوولانه صورت بگیرد.”

اما، مسئولان در وزارت دفاع ملی می‌گویند، نیروهای امنیتی کشور اکنون مستقلانه در میدان‌های نبرد مبارزه می‌کنند و توانمندی تأمین امنیت را به‌گونه مستقلانه پس از خروج نظامیان خارجی از کشور دارند.

روح الله احمدزی، سخنگوی این وزارت، بیان میدارد: ” زمانی که آن‌ها تصمیم خروج نیرهای خود را می‌گیرد، زیاد تاثیرگذار سر جنگ افغانستان نیست.”

در جریان دو هفته گذشته، این دومین بار است که رئیس جمهور امریکا، گفته‌های مشابهی در مورد جنگ افغانستان داشته است؛ هرچند حکومت افغانستان بعد از اظهارات بار نخست آقای ترمپ در این مورد خواستار وضاحت شده بود، اما تا اکنون هیچ پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است.

گزارشگر: خالد نیکزاد

Trending

خروج از نسخه موبایل