اخبار ویژه

ترکمنستان به افغانستان کیت‌های تشخیص کرونا کمک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

قربان‌قلی بردی‌محمدف رییس جمهوری ترکمنستان به وزارت بهداشت کشورش دستور داده است که کیت های آزمایش کووید-۱۹ را به عنوان کمک بشردوستانه به افغانستان ارسال کند.

ترکمن تی وی گزارش داده است که رییس جمهوری این کشور همچنین به وزارت امور خارجه دستور داده که کیت ها را به افغانستان تحویل دهند.

ترکنمستان پس از آن به افغانستان کیت های تشخیص کرونا کمک کرده که گزارش های مکرر از محدودیت امکانات آزمایش و سیستم بهداشتی شکننده در کشور به نشر رسیده است.

تنها در این هفته، بانک جهانی کمک های بلاعوض اضافی را به افغانستان برای خانواده های آسیب پذیر و برای تامین امنیت غذایی فوری تصویب کرد.

این در حالی است که وزارت صحت عامه کشور روز گذشته گفت که یک سوم نفوس کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

به گفته این وزارت ۳۱.۵ درصد کل نفوس که ۱۰ میشود می شود، به این بیماری دچار شده اند که اکنون شما زیاد آنان دوباره بهبود یافته اند.

جواد عثمانی سرپرست وزارت صحت کشورمی‌گوید: “روند این بررسی ها را ۹ زون کشور در ۳۴ ولایت تقسیم کرده که با این حساب کابل یک زون و ۵۳ درصد کل نفوس این شهر مصاب به کرونا ولایت های شرقی ۴۲.۹ درصد، در ولایت مرکزی ۳۶.۳ درصد، در ولایات غربی ۳۴.۱ درصد، در ولایات شمال شرقی ۳۲.۴ درصد.”

ماه گذشته، سازمان صلیب سرخ نیز هشدار داده بود: “افغانستان در آستانه فاجعه بالقوه بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ است زیرا این بیماری بار سنگینی را بر یکی از ۱۰ کشور آسیب پذیر جهان وارد می کند.”

این نهاد افزود که تعداد واقعی این بیماری همه گیر در میان مردم افغانستان خیلی بیشتر است و به دلیل آن نیز آزمایش محدود و سیستم های بهداشتی ضعیف، عنوان شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل