اخبار ساحوی

تعهد رییس جمهور اندونیزیا بر همکاری در پروسه صلح افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس جمهور اندونیزیا تعهد سپرده است که افغانستان را برای رسیدن به صلح کمک کند.

آقای جوکو ویدودو در دیداری با اعضای شورای عالی صلح گفته است که نشست برای صلح افغانستان بر گزار می کنند که عالمان دینی کشور های اسلامی منطقه و جهان در آن اشتراک خواهند کرد .

رهبری شورای عالی صلح در اندونزیا کلید گم شده صلح افغانستان را می جویند، توانسته اند از جاکارتا تعهد همکاری در مذاکرات صلح را دریابند.

 رییس شورای عالی صلح در دیدار با مقام های اندونزیایی گفت است:”راه حل مشکل افغانستان سیاسی است نه نظامی. متاسفانه در قضایای افغانستان مسایل وارونه به شکل دینی ومذهبی بازتاب داده شده وعلمای جهان اسلام بخصوص علمای کشور اندونیزیا می توانند نقش خویش را در حل مشکل افغانستان اداء نمایند.”

 عالمان دینی اندونزیا نیز در دیدار با اعضای رهبری شورای عالی صلح تعهد سپرده اند که نشستی را با حضور عالمان دینی منطقه و جهان روی منازعه و صلح افغانستان برگزار می کنند تا اجماع کلان اسلامی روی روند صلح افغانستان ایجاد شود.

نظر محمد مطمین، آگاه سیاسی گفت:”این گفتگو ها و نشست ها نتیجه نمی دهد طرف جنگ طالبان است و برای نتیجه بخشیدن به روند صلح باید با طالبان مستقیم گفتگو شود.”

اما نقش کشور های اسلامی شبیه اندونزیا برای پایان منازعه افغانستان سودمند خوانده می شود چرا که امروزه جنگ افغانستان زیر نام اسلام صورت می گیرد از این رو یک دستی کشور های اسلامی در برابر بنیادگرایی اسلامی نیاز جدی پنداشته می شود.

عزیز رفیعی، رییس مجتمع نهاد های مدنی بیان داشت: ” جنگ زیر نام اسلام صورت می گیرد و نیاز است که کشور های اسلامی در برابر بنیاد گرایی اسلامی یک دست شوند و راهکاری را برای صلح افغانستان بریزند.”

 قرار بود نشستی هم در باره صلح افغانستان به گونه غیر رسمی با حضور رهبری طالبان در دوبی برگزار شود اما گفته می شود که به نمایندگان طالبان ویزا داده نشده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل