تجارت

تفاهم‌نامه آغاز مطالعات تخنیکی – اقتصادی پروژه خط ‌آهن «افغان ترانس» امضا شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱, ۱۴۰۲)

اداره خط آهن افغانستان روز سه‌شنبه (۱حوت) از امضای تفاهم‌نامه آغاز مطالعات تخنیکی – اقتصادی  پروژه خط‌ آهن «افغان ترانس» خبر داد.

این اداره گفته است که در جریان سفر بخت الرحمن شرافت، رئیس عمومی این اداره و هیات همراهش به ازبکستان، تفاهم‌نامه مهم جهت آغاز مطالعات تخنیکی و اقتصادی پروژه خط ‌آهن «افغان ترانس» از جانب مسوولان افغانستان، ازبکستان و امارات متحده عرب امضا شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، شرکت الانیش مطالعات تخنیکی، اجتماعی و اقتصادی پروژه خط‌آهن افغان ترانس را با هزینه مالی خود انجام داده که بعداً نتایج این مطالعات جهت جذب سرمایه‌گذاری با نهادهای مالی، کشورها و تاجران از سوی افغانستان، ازبکستان و پاکستان به اشتراک گذاشته می‌شود.

همچنان در این مراسم تصمیم گرفته شد که هیات‌های افغانستان، ازبکستان و امارات متحده عرب چهارشنبه (۲حوت) در شهر تاشکند یک نشست آنلاین را در مورد این پروژه با مقام‌های قطر و پاکستان برگزار کنند.

پروژه خط ‌‌آهن افغان ترانس با عبور از خاک افغانستان، آسیای مرکزی را با آسیای جنوبی وصل می‌کند که از مزارشریف آغاز و با طول ۶۴۷ کیلومتر با عبور از ولایت‌های سمنگان، بغلان، بامیان، میدان وردک، لوگر و پکتیا در ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا با پاکستان وصل می‌شود.

این پروژه سال‌های زیادی زیر بحث بود که بعد از روی‌کارآمدن امارت اسلامی، سروی ابتدایی آن توسط تیم‌های تخنیکی خط ‌آهن افغانستان، ازبکستان و پاکستان موفقانه انجام شد، مسیر آن توسط کابینه امارت اسلامی تایید، پلان عملیاتی یک‌ساله جهت پیش‌برد امور آن امضا و مطالعات ابتدایی آن انجام شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل