خبرهای تازه

تلاش‌های خلیل‌زاد برای رهایی استادان دانشگاه امریکایی افغانستان، از بند طالبان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

 زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، برای آزادسازی استادان دانشگاه امریکایی افغانستان، از بند طالبان تلاش دارد.

 حکومت افغانستان، تائید می‌کند که فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، این موضوع را با رهبران حکومت وحدت ملی در جریان گذاشته است.

در همین حال، ریاست اجرائیه، می‌گوید که چنین بحثی میان آقای عبدالله و آقای خلیل‌زاد، مطرح نشده است اما برای پیش برد مذاکرات صلح و ایجاد فضای اعتماد نیاز به آزادسازی زندانیان دوطرف است.

مجیب رحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه، میگوید: “در مذاکرات صلح طبعا نیاز است برای اقدامات برای اعتمادسازی دو طرف و رهایی اسیران یکی از این اقدامات می‌تواند باشد و طبعا این در مذاکرات که آغاز شود که هنوز نشده است اگر مطرح شود هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان به عنوان یک اقدام در همان مرحله تصمیم خواهد گرفت.”

با این حال، منابع به آریانانیوز، می‌گویند که این گروگان‌های امریکایی، نزد شبکه حقانی اسیر اند و در بدل رهایی آنان رهایی، انس حقانی، برادر سراج الدین حقانی، فرد شماره دوی این گروه و حافظ رشید از فرماندهان برجسته شبکه حقانی را خواستار اند. 

اما، صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهور، در حساب تویتراش؛ رهایی انس حقانی، را خط سرخ حکومت خوانده کرده است.

شهزاده مسعود، فعال سیاسی، در این مورد اظهار میدارد: “برای اعتمادسازی میان امریکا و طالبان اگر تبادله اسیران می شود در قوانین افغانستان گپ خوب است که اعتماد سازی شود واسیران تبادله شود اما نشستی که ما با او داشتیم کلن روی پروسه صلح حرف زده شد.”

هر چند امیدواری‌ها از بهر از سرگیری گفت‌وگوهای صلح به این زودی‌ها می‌رفت، اما دیده می‌شود که تا کنون گام‌های عملی در این باره برداشته نشده است.

مسعود تراشتوال، سخنگوی شورای حراست و ثبات، در یک نشست خبری، در رابطه به آغاز دور تازه مذاکرات صلح، میگوید: “هر حرکت انفرادی و هر جهتی که به صورت شخصی و تک محورانه می خواهد مالیکت گفتگو های صلح را بگیرد این نمی تواند که ما را به صلح نزدیک کند.”

این در حالی است که به تازگی حکومت افغانستان اعلام کرده که رئیس جمهورغنی، یک طرح ۷ ماده‌ای برای دستیابی به صلح را آماده کرده است. طرحی که ریاست اجرائیه، شریک قدرت آقای غنی، می‌گوید، یک جانبه و شخصی است.

گزارشگر: علی جواد اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل