علم و تکنالوژی

تلاش‌ها برای تداوی نهنگی در فرانسه که غذا نمی‌خورد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نهنگ سفید (نهنگ بـِلوگا) گرفتار شده که دچار سوءتغذیه شده، برای اولین بار، روز سه‌شنبه، دوم آگست، در دریای سن (Seine)، که پاریس را به کانال مانش متصل می کند، مشاهده شد.

امدادگران امیدوارند بتوانند با خوراندن یک کوکتل ویتامین به این پستاندار که در دریا «سن» به دام افتاده، به این نهنگ گمشده کمک کنند تا اشتهای خود و انرژی لازم برای بازگشت به دریا را به دست بیاورد.

دریای سِن، پر آبترین رودخانه فرانسه است که در شمال غربی فرانسه جریان دارد و از میان شهر پاریس می‌گذرد.

این نهنگ، روز شنبه، ششم آگست، به حدود هفتاد کیلومتری شمال پاریس، پایتخت فرانسه، رسیده بود.

مقام‌های تصمیم گرفته‌اند این حیوان که از غذا خوردن امتناع می‌کند را در آبراه نگه دارند، تا بتواند اشتهای خود را بازیافته و به دریا برگردد.

ایزابل دورلیا، یکی از مقامات ارشد پلیس منطقه نرماندی، که بر عملیات امداد نظارت می‌کند، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این نهنگ بسیار لاغر است و به نظر می‌رسد برای غذا خوردن مشکل دارد. امدادگران سعی کردند نهنگ را با ماهی یخ زده زنده تغذیه کنند، اما این نهنگ از غذا خوردن سر باز می زند و تلاش امدادگران برای خوراندن ماهی به این نهنگ تاکنون نتیجه ای به همراه نداشته است».

مقام ارشد پولیس نرماندی، در ادامه، اظهار امیدواری کرد که تزریق ویتامین به حیوان، اشتهای آن را تحریک کرده و به او کمک کند تا سفر طولانی ۱۶۰ کیلومتری برای خارج شدن از رود سن و بازگشت به کانال مانش را انجام دهد.

دانشمندان هنوز تشخیص نداده اند که لکه‌های کوچکی که روی پوست رنگ پریده او ظاهر شده، یک اتفاق طبیعی به دلیل شنا کردن در آب شیرین دریا است یا نشانه‌ای از مشکلات سلامتی حیوان.

نهنگ‌های بلوگا، که معمولاً فقط در آب‌های سرد قطب شمال یافت می شوند، هنگام تابستان در دهانه رودها دیده می‌شوند؛ جایی که در آن به تغذیه و پرورش بچه‌هایشان می‌پردازند. دمای آب این مناطق ۸ تا ۱۰ درجه سلسیوس است.

این نهنگ‌ها اگرچه در پاییز به سمت جنوب مهاجرت می‌کنند، اما به ندرت تا این حد از زیستگاه طبیعی خود، یعنی آب‌های سرد قطب شمال، دور می‌شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل