تجارت

تلاش‌ها برای حفظ حقوق مالکیت زنان در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۲, ۱۳۹۹)

بانک جهانی میگوید که حکومت افغان از طریق پروژه اداره زمین توزیع سند ملکیت را آغاز کرده و در این بخش به حقوق مالکیت زنان نیز اولویت داده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی بر بنیاد قوانین افغانستان زنان و مردان از حقوق مساوی برخوردار استند اما رسم و رواج‌ها در این کشور زنان را از حقوق مالکیت محروم کرده اند.

این گزارش می افزاید که کمتر از ۵ درصد از زمین به نام زنان در افغانستان ثبت شده است.

با توجه به اهمیت اجتماعی، اقتصادی، و کلتوری ملکیت‌ها دسترسی زنان به سند مالکیت‌ از اهمیت برجسته‌ی برخودار است.

در گزارش بانک جهانی آمده است که به حاشیه کشانیدن زنان از داشتن زمین یا دیگر ملکیت‎ها‌ باعث به حاشیه رفتن زنان در سیاست و اقتصاد شده و همچنان نقش تصمیم گیرنده آنان را در خانه و جامعه  نیز محدود کرده است.

بانک جهانی میگوید که وزارت شهر سازی و زمین هر چند مدیریت زمین را بهبود داده و دسترسی بهتر به خدمات ثبتی به ویژه برای زنان را ارتقا داده است.

بر اساس این گزارش وزارت شهر سازی با حمایت چندین نهاد و تمویل بانک جهانی به ۳۴،۳۷۰ تن سند مالکیت داده است که بیشتر از نصف آن زنان استند.

گزارش می افزاید که این سند مالکیت به زنان افغان کمک کرده است که تا از تخلیه و تجاوز بر ملکیت‌های آنان جلوگیری شود.

بر اساس یافته‌های بانک جهانی با داشتن سند مالکیت زنان میتوانند ملکیت‌های خود را به اولاد شان منتقل کنند تا آنها سرپناه داشته باشند.

بانک جهانی افزوده است که با توجه به چارچوب جدید حالا مردان  مکلف استند تا نام‌های زنان خود را نیز در ملکیت‌های دولتی  قید کنند.

در کنار این حالا در هشت ولایت کشور دفاتر وجود دارد و زنان را در بخش اخذ سند ملکیت‌ کمک میکنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل