اخبار ساحوی

تلاش ها برای تقویت روابط تجاری افغانستان با آسیای مرکزی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دانشگاه آسیای مرکزی به حمایت مالی کشور کانادا و همکاری وزارت خارجه افغانستان سمپوزیم همکاری تجارتی افغانستان با آسیایی مرکزی را در کابل راه اندازی کرد.

هدف از برگزاری این سمپوزیم افزایش همکاری های تجارتی وترانزیتی افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی عنوان شده است.

قرار است در ختم این نشست، پیش نهادات مشخصی برای بهبود روابط تجاری میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه به دولت افغانستان ارائه شود.

بوهدان کراوچینکو رییس دانشگاه آسیای مرکزی گفت که سهولت ها و در عین حال چالش های زیادی برای تقویت همکاری های تجارتی افغانستان با آسیای میانه وجود دارد.

او گفت: ” بحث ها در بخش های مختلف صورت گرفته ما می خواهیم بحث خود را از تجارت آغازکنیم تا زمینه های بیشتر تجارتی  به مردم منطقه بوجود آوریم. سهولت های زیادی وجود دارد اما مشکلات بیشتر از آن است وباید راه ها  برای حل آن جستجو گردد. اگر کشوری همسایه خود را متضرر سازد درحقیقت خود آن متقبل ضرر بیشتر شده است”.

در همین حال شیلی ویتینگ نماینده سفارت کانادا در این سمپوزیوم گفت که کشورش در صدد تقویت روابط تجارتی افغانستان با کشورهای منطقه است.

او گفت: ” کانادا نه تنها بخش همکاری های اقتصادی وتجارتی افغانستان با کشورهای آسیای میانه را حمایت می کند. ما از سال 2007 تاکنون همکار نزدیک افغانستان با پاکستان درحل مشکلات این دوکشور در بخش تجارت وترانزیتی بوده ایم”.

وزارت خارجه افغانستان نیز می گوید حکومت افغانستان پس از نشست توکیو بهبود روابط تجارتی وتزانزیتی را در اولویت های کار خود قرار داده است.

وحید ویسی رییس بخش اقتصادی وزارت خارجه گفت که این سمپوزیوم ها می تواند دولت را در ساختن برنامه ها و پالیسی کمک کنند.

افغانستان مرز مشترک طولانی با کشورهای آسیای میانه دارد و تقویت روابط تجارتی با این کشورها می تواند بیلانسی را در روابط تجارتی افغانستان با کشورهای منطقه به وجود آورد.

در حال حاضر مشکلات زیادی در روابط تجارتی افغانستان با پاکستان و ایران وجود دارد و  به دلیل حجم بالای مبادلات تجارتی با این کشورها موجودیت این مشکلات فشار بیشتری را بر افغانستان وارد می کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل