اخبار ساحوی

تلفات افغانها از انفجار مهمات ناتو کاهش یافته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مرکز ماین پاکی سازمان ملل متحد برای افغانستان با نشر خبرنامۀ گفته است که،در سال ۲۰۱۵تنها دو مورد تلفات ناشی از مواد منفلق ناشدۀ به جا مانده در مراکز انداخت نیروهای خارجی گزارش شده است.

نهاد ماین پاکیملل متحد برای افغانستان از سال ۲۰۰۹تا دسمبر ۲۰۱۵میلادی ۱۳۸مورد تلفات ناشی از انفجار مواد منفلق ناشدۀ نظامی موجود در تاسیسات یا اطراف تاسیسات ماموریت قبلی نیروهای بین المللی در افغانستان یا آیساف را ثبت کرده است.

در سال ۲۰۱۴انفجار مواد منفلق ناشدۀ به جا مانده در محدوده یا اطراف تاسیسات نظامی ناتو در افغانستان ۱۹قربانی، در سال ۲۰۱۳میلادی ۵۰و در سال ۲۰۱۲میلادی ۴۶قربانی گرفته بود.

ملل متحد گزارش داده است که،۷۵درصد قربانیان این ۱۳۸واقعه کودکان بوده اند.

گزارش همچنان از کشته شدن ۴۲نفر در این واقعات خبر داده است.

پولیگون‌های یاد شده به استناد خبرنامۀ ادارۀ ماین پاکیملل متحد برای ارتقای مهارت‌های نظامی سربازان ناتو و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان کار گرفته شده و مهمات مخلتف نظامی در آن استفاده می شد.

با خروج اکثر نظامیان خارجی از افغانستان، پولیگون های تعلیمی آنان در افغانستان متروک باقی مانده است.

مرکز ماین پاکی سازمان ملل متحد برای افغانستان، سروی و پاکسازی پولیگون های آیساف را که بر اساس میثاق جهانی سال ۱۹۸۱صورت می گیرد، بزرگترین و پیچیده ترین برنامه از نوع خود در سطح جهان خوانده که تا کنون ۵۰۱کیلومتر مربع اراضی را پاکسازی کرده است.

پیش از این وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا نیز گزارش داده بود که،تلفات ناشی ازانفجار ماین و مواد منفلق ناشدهنظامی نسبت به هر وقت دیگر در افغانستان کاهش یافته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل