خبرهای تازه

تلفات کودکان نسبت به سال گذشته میلادی ۱۰ درصد افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

صندوق وجهی ملل متحد «یونیسف» با نگرانی از وضعیت کودکان قربانی در درگیری های کشور می گوید: تلفات کودکان در افغانستان در تناسب به سال گذشته ده درصد افزایش یافته است.

به اساس آمار یونیسف، در ۹ ماه نخست سال گذشته میلادی، ۷۰۰ کودک جان های شان را در نتیجه منازعات از دست داده اند.  

مریم عطایی، سخنگوی اداره حمایت از اطفال گفت: «دفتر حمایت از اطفال از گروه های درگیر جنگ به ویژه از حکومت می خواهد تا برای کودکان و رساندن حق اولیه شان توجه جدی نمایند.»

کمیسیون حقوق بشر نیز می پذیرد که تلفات افراد ملکی به ویژه کودکان در سال جاری افزایش یافته است اما آمار متفاوتی را ارئه میکند.

به اساس آمار های ثبت شده در کمیسیون حقوق بشر، در شش ماه گذشته میلادی ۱۷۰ کودک جان باخته و ۱۲۷۹ کودک زخمی و ۱۲۳ کودک دیگر در این جنگ ها ناپدید شده اند. 

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر بیان داشت: «در شش ماه گذشته در حدود ۵ هزار تلفات ملکی داشتیم که یک هزار و چهار صد و چهل و نه تن آنرا کودکان تشکیل می دهد.»

با این حال، کمیسیون حقوق بشر هم از طرف های درگیر جنگ به ویژه مخالفان مسلح می خواهد تا بر اصول و ارزش های اسلامی توجه کرده، افراد ملکی و کودکان را هدف قرار ندهند.

آقای صدیقی افزود: «نقض حقوق بشر جنایت جنگی است. خواست ما از طرف های در گیر جنگ این است که اصول حقوق بشری را رعایت کنند.»

این نخستین بار نیست که آمار تلفات کودکان در جریان سال جاری افزایش را نشان می دهد بلکه در گذشته ها هم وضعیت کودکان در کشور نگران کننده دانسته شده است. 

Trending

خروج از نسخه موبایل