رویداد های اخیر

تمدید قرارداد واردات برق از تاجکستان به افغانستان برای یک سال دیگر

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۱, ۱۴۰۱)

شرکت برق‌رسانی برشنا اعلام کرده است که قرارداد تمدید برق وارداتی تاجیکستان به افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی میان این دو کشور امضاء شده است.

این شرکت روز سه‌شنبه (۲۰ جدی) در تویتی گفته است که قرارداد با حضور داشت ملا عبدالطیف منصور، وزیر برق و آب امارت اسلامی و محمد عمر عیسی‌زاده، رئیس شرکت ملی برق تاجیکستان امضاء شد‌.

این قرار داد در حالی تمدید شد که پیش از این شرکت برشنا اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات تخنیکی، برق وارداتی به افغانستان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

قبلاً به تاریخ ۱۱ جدی شرکت برشنا از تمدید قرارداد برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان در سال ۲۰۲۳ را خبر داده بود.

امارت اسلامی به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی بر افغانستان مسلط شد و پس از آن، قراداد واردات برق از اوزبیکستان را تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید کرد.

پیش از این، شرکت برق افغانستان گفته بود که اوزبیکستان در جریان سال ۲۰۲۲ دو میلیارد کیلووات برق را در بدل حدود ۱۰۰ میلیون دالر به افغانستان صادر خواهد کرد.

این درحالی است که افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایۀ خود است و بر اساس آمار شرکت برشنا، افغانستان در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر از منابع داخلی تامین می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل