جهان

تنش‌های سیاسی در پاکستان: ستره محکمه در باره مداخله بیرونی تحقیق میکند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۵, ۱۴۰۱)

ستره محکمه پاکستان دستور داده که هیات پنج نفری حکم دیروز معاون پارلمان پاکستان را که روند رای گیری سلب صلاحیت صدراعظم را به دلیل مداخله بیرونی بی اعتباراعلام کرد بررسی کنند.

این درحالی است که در پی تنش‌ها بر سر سلب صلاحیت عمران خان پارلمان آن کشور منحل شده و انتخابات زود هنگام برگزار خواهد شد.

عارف علوی، رییس جمهورپاکستان روز گذشته دستور منحل شدن پارلمان و کابینه را صادر کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

صدر اعظم عمران خان اعلام کرد که حکومت سه ماهه موقت ایجاد میشود و او تا گزینش صدراعظم موقت در دوهفته آینده به کارش ادامه میدهد.

به گفته آقای خان دولت موقت در ۹۰ روز آینده امور را در دست دارد و در انتخابات سوم جولای مردم در باره آینده سیاسی تصمیم خواهند گرفت.

عمران خان افزوده” شورای امنیت ملی پاکستان واضح اعلام کرد که این یک سازش بیرونی در تبانی با سیاسیون مخالف بود، اکنون تنها انتخابات می‌تواند آینده سیاسی را تعیین کند.”

رهبران سیاسی خشمگین مخالف که ظاهرا اتفاقات ۲۴ ساعت گذشته را پیش بینی نکرده بودند و به طورناگهانی با آن روبروشدند شوکه شده و در ستره محکمه را کوبیدند.

آنها مخالف برگزاری انتخابات زودهنگام استند.

بلاول بوتو، رهبرحزب مردم پاکستان، در این باره گفت:” ما می‌خواهیم به گونه قانونی و جمهوری به طرف انتخابات برویم اگرانتخابات غیرقانونی برگزار شود اعتباررای گیری از طریق یک سیستم آزاد زیر پرسش خواهد رفت. بگذارید مردم به طورقانونی و به موقع به طرف انتخابات بروند.”

مخالفان سیاسی، به این بسنده نکرده و بسیاری از جمله رهبران مسلم لیگ نواز در اعتراض به تصمیم حکومت گفته که مجلس را ترک نمی‌کنند.

ایاز صادق، عضو مجلس طرفدار اپوزیسیون، در این باره گفت:”ما منتظرمی‌مانیم ستره محکمه چه تصمیم می‌گیرد به خشونت باور نداریم و نمی‌خواهیم چوکی را به زور بگیریم شما دیروز دیدید که ۱۷۳ نماینده برخلاف خان رای دادند.”

شری رحمان، عضو مجلس طرفدار اپوزیسیون، افزود:” هیچ کس از قانون بالاتر نیست هرچه قرار است در آینده انجام شود باید مطابق قانوی باشد.”

آگاهان به این باورند که وضعیت پیش آمده بحران سیاسی دراین کشور را تشدید خواهد کرد آنچه که به نفع تروریزم منطقه‌ای خواهد بود.

مشرف زاهدی، نویسنده پاکستانی، در این باره گفته” پاکستان یکبار دیگر شاهد یک بحران سیاسی و قانونی عمیق شده این امر وضعیت را که از قبل پیچیده بود پیچیده ترکرده همه چیز به دلیل بی سرنوشتی سیاسی بدترخواهدشد.”

میچل کوگلمن، آگاه ارشد سیاسی برای جنوب آُسیا، در این مورد گفته” اگر ستره محکمه تصمیم حکومت را غیر قانونی اعلام کند، این امر سبب خواهد شد اعتراضات گسترده ترشود وضعیت سیاسی واقتصادی پاکستان به طرف بحران برود این چیز است که همه از آن نگران است”.

هرچند از احتمال کودتا و سپردن قدرت به اردو نیزسخن گفته شده اما اردوی پاکستان اعلام کرده درمسایل سیاسی دخالت نمی‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل