خبرهای تازه

توافقنامه صلح میان رییس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار فردا امضا خواهد شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

قرار است فردا توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی از سوی رییس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار در کاخ ریاست جمهوری امضا شود.

توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی پس از ۶ ماه بحث و رایزنی فردا در مراسم ویژه ای که کاخ ریاست جمهوری آن را میزبانی خواهد کرد، نهایی شده و از سوی رییس جمهور و رهبر حزب اسلامی امضا خواهد شد.

انتظار می رود گلبدین حکمتیار در پیام تصویری بر پایان خشونت ها در افغانستان تاکید کند.

امین کریم، رییس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی می گوید: “فردا این توافقنامه امضا می شود و با نهایی شدن این روند، عملی برداشتن تحریم ها بر حزب اسلامی آغاز می شود.”

نماینده گلبدین حکمیتار معتقد است، که نهایی شدن این توافقنامه سبب کاهش جنگ ها در افغانستان خواهد شد.

آقای کریم می گوید: “در هفته ها و ماه های آینده، نیروهای وسیع طالبان از طریق کلاشینکوف نه بلکه از طریق صلح خواهند آمد و ما برنامۀ خاصی در این زمینه داریم.”

شورای عالی نیز تاکید دارد، که شورای امنیت سازمان ملل از برداشتن تحریم های حزب اسلامی به حکومت افغانستان تعهد کرده است.

محمد امین وقاد، عضو شورای عالی صلح می گوید: “موضوع تحریم ها پس از نهایی شدن توافقنامه مطرح است و شورای امنیت ملی سازمان ملل در این زمینه برای ما وعده داده است.”

گبلدین حکمتیار بیش از ۴۰ سال عمر اش را در جنگ گذارنده و تحریم های از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد بر وی وضع شده است، اما حامیان وی معتقد اند که آمدن وی به کابل خشونت ها در افغانستان را کاهش خواهد داد.

برخی منابع می گویند، وی پس از آمدن به کابل در منطقه شیرپور زنده گی کرده و دفتری برایش در تعمیر سابقه وزارت داخله از سوی حکومت باز خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل