Connect with us

صحت

ثبت چهار رویداد پولیو در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۷, ۱۴۰۰)

وزارت صحت عامه میگوید از آغاز سال میلادی تا به حال چهار واقعه مثبت بیماری فلج اطفال «پولیو» در افغانستان ثبت شده که بیشتر آن در ولایت کندز بوده است.

جاوید هژیر سخنگوی وزارت صحت میگوید: “امسال در افغانستان چهار واقعه مثبت پولیو به ثبت رسیده است که سه آن در ولایت قندز و یک واقعه مثبت دیگر در ولایت غزنی بوده است.”

در همین حال شماری از داکتران میگویند به دلیل ناامنی ها در ماهای پیش، روند ارایه خدمات صحی در ولایت قندز محدود شده بود و نیز به دلیل نبود کارمندان صحی کودکان زیادی از واکسین باز مانده اند.

از سوی هم شماری از باشند‌گان کابل عدم آگاهی خانواده‌ها در مورد پولیو و باور‌های نادرست در مورد واکسین را از عوامل عمده افزایش واقعات این مریضی می‌دانند.

شاه وامق یکی از باشندگان کابل میگوید: “دو دوره واکسین تمام شد. اما فقر و نرسیدن واکسین در مناطق دور دست باعث این شده که هنوز واقعات مثبت آن در افغانستان باشد.”

عبدالباری یک باشنده دیگر کابل می‌افزاید: “تعداد کارمندان واکسین پولیو کم است و اگر تعداد کارمندان زیاد باشد تا خانه به خانه بروند این مشکل از بین خواهد رفت.”

پیشتر سازمان صحی جهان از محدود شدن خدمات صحی، نبود ادویه و کارمندان صحی در کشور هشدار داده بود.

صحت

مسوولان صحی: امراض سرطانی در بلخ افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

مسوولان ریاست صحت عامه بلخ می‌گویند که امراض سرطانی در این ولایت افزایش یافته است. به گفته‌ آنان، در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی، نزدیک به ۵ هزار فرد مبتلا به سرطان به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، به تعداد دو هزار و ۶۱۳ تن که مبتلا به سرطان بودند در این شفاخانه به ثبت رسیده است.

احسان‌الله کلیوال، مسوول بخش تداوی سرطان شفاخانه حوزوی بلخ گفته است: «در سال ۱۴۰۱ حدوداً دو هزار و ۶۱۳ واقعه OPD نزد ما راجستر شده‌. در سال ۱۴۰۲، این ارقام به ۴ هزار و ۹۱۲ واقعه بوده است.»

در همین حال، برخی داکتران موارد جنیتیکی، آلودگی محیط زیست، استفاده خودسر از دوا و استفاده بیش از حد از گوشت را از مهم‌ترین عوامل افزایش این مریضی می‌دانند.

تورج اربابی، داکتر امراض سرطانی در این زمینه گفت: «ارثی‌بودن بسیار نقش مهم را دارد، محیط نقش مهم دارد، استفاده دوای خودسرانه نقش مهم دارد.»

با این حال، اکثر مریضان در بلخ مبتلا به سرطان معده اند. شماری از بیماران و مریض‌داران در این شفاخانه بر عرضه خدمات صحی بهتر تأکید دارند.

براساس گفته‌های مسوولان این شفاخانه، در یک ماه نخست سال جاری، ۴۲۳ فرد مبتلا به سرطان برای تداوی به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

Continue Reading

صحت

وزارت صحت: اکثر مراجعان امراض روانی در افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۳)

مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که براساس ارقام سال گذشته میلادی، ۵۲ در صد مراجعان امراض روانی در کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

اما به گفته سخنگوی این وزارت، پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی به دلیل تامین امنیت سراسری در کشور وانجام خدمات بهتر روانی، ناراحتی‌های روانی کاهش یافته است.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه، تصریح کرده است: «به صورت عموم امنیت روانی مردان و زنان در افغانستان تامین نیست و امنیت روانی آنان برهم زده شده است. بر اساس ارقامی که با ما شریک شده است، در سال ۲۰۲۳، از میان مراجعان اختلالات روانی، ۵۲ در صد زنان بودند.»

وی افزود: «به صورت عموم گفته می‌توانیم که در مقایسه با گذشته، واقعات امراض روانی کاهش یافته است.»

مشکلات روحی و روانی در اکثر موارد پنهان می‌ماند. بسیاری از مبتلایان ناراحتی روحی و روانی خواسته یا ناخواسته این درد را در دورن خود نگه می‌دارند.

انصار، یکی از مریضان روانی می‌گوید: «در خانه مشکلات‌های روزگار زیاد است؛ فقیر هستیم. مکتب را تمام کرده ام، اما هیچ کاری نیافتم.»

پیش از این، سازمان جهانی صحت اعلام کرده بود که نیمی از جمعیت افغانستان از ناراحتی روانی رنج می‌برند. خشونت، فقر و ناداری، نبود امکانات اولیه زندگی، خشونت‌های خانوادگی، بیکاری، بازماندن دختران و زنان از تحصیل و کار، و همچنان استفاده از مواد مخدر عوامل اختلالات روانی در کشور شمرده می‌شود.

Continue Reading

صحت

ملل متحد: شمار زنان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان سال گذشته به ۱.۲ میلیون تن رسید

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

یک مقام برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفته است که شمار زنان دچار سوء تغذیه در افغانستان سال گذشته به یک میلیون و دوصد هزار تن رسید.

مونا شیخ، مسوول بخش تغذیه برنامه جهانی غذا، در ویدیویی که در صفحه ایکس این اداره پنجشنبه منتشر شد، افزوده است که انتظار می‌رود شمار زنان مبتلا به سوء تغذیه امسال افزایش پیدا کند.

او در مورد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در کشور تصریح کرده است که امسال شمار آنان به ۳ میلیون تن خواهد رسید، اما تنها ۱.۶ میلیون تن کمک دریافت خواهند کرد.

برنامه جهانی غذا هشدار داده است که پس از کاهش کمک‌های خارجی در سال گذشته، میزان مراجعه کودکان به کلینک‌های مخصوص تداوی سوء تغذیه افزایش پیدا کرده است.

بر اساس ارقام اداره هماهنگ کننده امور بشری ملل متحد (اوچا)، در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) گفته است که بیش از ۵۲ درصد این نیازمندان را کودکان تشکیل می‌دهند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!