رویداد های اخیر

ثبت ۱۱۷۳ قضیه خشونت علیه زنان در کشور

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

در جریان شش ماه گذشته ۱۱۷۳ قضیه خشونت در برابر زنان در دادستانی کل کشور ثبت شده است.

مسوولان در اداره دادستانی کل می گویند که از این میان، ۲۴۹ قضیه‌ی لت و کوب بانوان، تنها در ایام قرنطین نزد آنان به ثبت رسیده است.

شایع ترین این خشونت ها شامل تجاوز جنسی، لت و کوب خانم ها، آزار و اذیت، نکاح اجباری، ممانعت از حق ازدواج، ازدواج قبل از وقت، منع تصرف در ارث و منع تصرف در اموال می باشد.

سینا شنا منصور معاون دادستانی کل در امور منع خشونت علیه زنان میگوید:  “در اوضاع قرنطین کم حوصلگی مردها زیاد میشود و ما میدانستیم که خشونت افزایش پیدا میکند. تمام دروازه های سارنوالی (دادستانی) ما باز بود و ۲۴۹ پرونده لت و کوب در ایام قرنطین داشتیم از سراسر افغانستان.”

بر اساس گزارش دادستانی کل از این شمار ۵۴۱ مورد لت و کوب، ۱۴۱ مورد آزار و اذیت، ۱۲۱ مورد تجاوز جنسی و بقیه خشونت های دیگر می باشد.

کابل با ۳۳۹ مورد خشونت، نخست، به دنبال آن هرات با ۹۴ مورد، دایکندی ۶۷ مورد، تخار ۶۶ مورد، ننگرهار ۶۳ مورد، بلخ ۵۷ مورد و بقیه در ولایت های فاریاب، بغلان، بدخشان و دیگر ولایت ها می باشد.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز از ثبت ۷۵۴ قضیه‌ی خشونت علیه زنان ثبت شده است که بیشترین آن در ماه فبروری بوده که ۲۱۵ مورد می باشد.

ذبیح الله فرهنگ رییس روابط عامه کمیسیون حقوق بشر میگوید: “خشونت خانوادگی، ازدواج‌های اجباری، اجازه نداشتن دختر به ازدواج از جانب خانواده، غیابت شوهر و بی‌سرنوشت شدن زنان مهم ترین عوامل اند”.

مدافعان حقوق زن می گویند که حکومت باید به گونه جدی به پرونده های خشونت علیه زنان رسیدگی کند.

بی سوادی، فقر، نداشتن معلومات دینی، سنت های ناپسند، دلایل خشونت در برابر بانوان گفته شده است.

 

Trending

خروج از نسخه موبایل