Connect with us

رویداد های اخیر

جان باختن حسنیه خیری، خواهر مینا خیری گوینده آریانا و آریانانیوز

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۱۶, ۱۴۰۰)

حسنیه خواهر مینا خیری، گوینده خبر آریانانیوز و آریانا که شام پنج‌شنبه در یک انفجار در منطقه پل‌سوخته شهر کابل زخم برداشته بود، نیز جان باخت.

پزشکان بیمارستان استقلال می گویند که حسنیه به دلیل زخم ها و سوختگی شدید بامداد امروز در بیمارستان جان باخت. 

پیکر حسنیه در کنار خواهرش مینا و مادرش به خاک سپرده شد. بستگان این خانواده می گویند که به دلیل بی توجهی به امنیت جان شهروندان دیگر از حکومت خواستی ندارند.

محمد یوسف، مامای حسنیه میگوید: “از حکومت هیچ خواستی نداریم، همه ادعای قدرت دارند؛ اما یکی شان  برای امنیت کاری کرده نمی تواند.”

بانو مینا و مادر در انفجار شامگاه پنج‌شنبه در جان باختند و خواهرش نیز شدید زخم برداشت. حسنیه نیز پیش از چاشت امروز به دلیل جراحت شدید جان داده است.

محمد داوود  یکی باشنده غرب کابل کابل میگوید: ” بس است دیگر مردم خسته شده است.”

افزایش حملات بر غیرنظامیان و عدم جلوگیری از رویدادهای مشابه ظاهرا همه را نا امید کرده است.

در پی افزایش حملات علیه غیرنظامیان در غرب کابل، ده‌ها هزار افغان روز گذشته در اعتراض به آنچه «نسل کشی هزاره‌ها» گفته اند، در سراسر جهان طوفان توییتری راه اندازی کرده اند.

هشتگ «#StopHazaraGenocide» روز گذشته به ترند اول در افغانستان و شماری از کشورهای جهان مبدل شد.

این در حالی است که جامعه هزاره ها در چند سال پسین آماج حملات خونین در کابل و شماری از ولایت دیگر قرار گرفته که تا هنوز صدها تن کشته و زخمی شده اند.

ده ها هزار کاربر توییتر از حکومت افغانستان و جامعه جهانی خواستند که این حملات را مصداق «نسل کشی» به رسمیت بشناسند.

یک بانو در توییترش نگاشته است: “هزاره ها به طور سیستماتیک در افغانستان کشته میشوند که این مصداق یک نسل کشی است.”

یک کاربر دیگر توییتر گفته است: “هزاره ها هر روز گورهای دسته جمعی برای عزیزان شان حفر میکنند. تپه های کابل به ویرانه ای از ناامیدی تبدیل شده؛ جایی که نوزادان، دختران مکتب و مادران برای همیشه در آنجا خوابیده اند.”

این کاربر افزوده است: “آنهایی که برای حقوق بشر و صلح کار میکنند باید امروز در امر جلوگیری از نسل کشی هزاره ها ما را یاری کنند.”

یکی دیگر از کاربران توییتر گفته است: “عادی سازی خشونت علیه هزاره ها، انکار آزار و اذیت سیستماتیک یک جامعه صرفا به دلیل اینکه آنها به یک قوم خاص تعلق دارند، واقعیت ناگفته و نسبتا غیرمعمول، آنچه در مورد هزاره ها در افغانستان اتفاق می افتد است.”

این کاربران گفته اند که در چند سال پسین صدها نفر در حضور نیروهای ناتو در کشور قربانی حملات طالبان، داعش و گروه های هراس افگن دیگر شده اند.

بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد برای جلوگیری از کشتار جمعی و مجازات آن نسل کشی «جینوساید» یکی از موارد زیر است:  قتل اعضا یک گروه، صدمه شدید نسبت به سلامت جسمی و یا روحی افراد آن گروه، قراردادن عمدی گروه در معرض وضعیات زندگانی نامناسبی که منتهی بزوال قوای جسمی‌کلی یا جزئی آن بشود، اقداماتی که به منظور جلوگیری از توالد و تناسل آن گروه صورت گیرد و انتقال اجباری اطفال آن گروه به گروه دیگر.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!