رویداد های اخیر

جان سپکو: نمی‌توانم اطمینان دهم که ما در حال حاضر به امارت اسلامی کمک مالی نمی‌کنیم

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۲)

امریکا به گونه‌ای ناخواسته و نا آگاهانه میلیون‌ها دالر کمک شده را به افغانستان در اختیار مقام‌های حاکم در این کشورقرار داده است.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان دسترسی احتمالی مقام‌های حاکم درافغانستان را به کمک‌های امریکا رد نکرد.

جان سپکو که در کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا برای پاسخگویی حضور یافته بود گفته است که احتمالا حکومت امارت اسلامی افغانستان از میلیون‌ها دالر پول کمکی امریکا به افغانستان بهره می‌برند.

جان سپکو در جریان اظهاراتش به ده‌ها میلیون دالر پول کمک شده امریکا به افغانستان درحدود ۱۹ ماه گذشته اشاره می‌کند. وی مدعی است که میلیون‌ها دالراین پول احتمال دراختیار حکومت امارت اسلامی قرار گرفته است.

جان سپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که:«همانطوری که امروز اینجا نشسته ام، نمی‌توانم به این کمیته یا مالیه دهندگان امریکایی اطمینان دهم که ما در حال حاضر به طالبان (امارت اسلامی افغانستان) کمک مالی نمی‌کنیم، و همچنین نمی‌توانم به شما اطمینان دهم که طالبان (امارت اسلامی افغانستان) پولی را که ما می‌فرستیم از دریافت کنندگان مورد نظر، که مردم فقیر افغانستان هستند، بهره نمی‌برند، اگرهدف کمک به مردم افغانستان است، باید نظارت موثر وجود داشته باشد.»

دراین نشست افزون بر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، بازرسان کل از وزارت دفاع، وزارت امور خارجه، وآژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحد نیزحضورداشتند.

اعضای کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا روز چهارشنبه عمدتا بر پاسخگویی به مبلغ تخمینی ۸ میلیارد دالر که از اکتوبر ۲۰۲۱ به افغانستان ارسال شده تاکید کردند.

ویسی فومی، عضو کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید :«اینها میلیاردها دالر پول هستند که خارج از امریکا به مصرف می‌رسند، اگر قرار نیست این پول‌ها در جهت درست مصرف شوند بهتر است در خانه مصرف شود، تا وارد افغانستان شود و در اختیار طالبان (امارت اسلامی افغانستان) قرار بگیرد، کسانی که حقوق زنان ود ختران افغان را نقض کرده و در جهت مخالف خواست‌های جهانی گام می‌گذارند.»

مقام‌های امریکایی بارها گفته اند اجازه نخواهند داد مقام‌های حاکم درافغانستان از پول‌های کمکی استفاده کنند.

امارت اسلامی پیش ازاین گفته است کمک‌های نقدی کشورها به شمول امریکا ازطریق سازمان‌های بین‌المللی و سیستم‌های ارتباطی آن به مصرف می‌رسد، امارت هیچ نقشی درآن ندارد وخواهان ادامه این کمک شده است.

خروج پرهرج ومرج امریکا ازافغانستان نیز ظاهرا نمایندگان جمهوری خواه امریکایی را خشمگین کرده و بارها گفته اند اداره بایدن را به دلیل این خروج که حیثیت واعتبار امریکا را درسطح جهان صدمه زده است پاسخگو خواهند کرد.

جیمزکومر، رییس کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا گفت:«از زمان فروپاشی دولت افغانستان، کمیته نظارت از دولت بایدن پاسخ می‌خواهد و ما آنها را دریافت خواهیم کرد، همه اسناد که به آن نیازداریم باید دراختیار ما قرار گیرد تا دلایل خروج شتاب زده از افغانستان که منجربه کشته شدن ۱۳ امریکایی وحدود ۱۸۰ افغان شد روشن شود.»

پیش ازاین کاخ سفید وهم وزارت خارجه امریکا گفته اند هزاران صفحه اسناد، معلومات تحلیلی در اختیار کانگرس قرار گرفته است

کارن ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که:«انکارعدم دسترسی به معلومات، اسناد و شواهد در مورد خروج از افغانستان توسط کانگرس “تبلیغات سیاسی” جمهوری‌خواهان مجلس که می‌خواهند از آن به سود حزب شان در انتخابات ۲۰۲۴ بهره ببرند اداره‌ بایدن هرگز درمسیر دسترسی کانگرس به اطلاعات مانع ایجاد نکرده است.»

سازمان ملل می‌گوید حدود چهار ونیم میلیارد دالری که برای سال ۲۰۲۳ به نیازمندان درافغانستان درخواست کمک کرده تنها حدود سی درصد آن در اختیار این نهاد قرار گرفته است درحالی که شمار افغان‌هایی که زیر خط فقر قراردارند دو برابرشده و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل