رویداد های اخیر

جان کربی: در حال حاضر هیچ پلان وجود ندارد که امارت اسلامی را به رسمیت بشناسیم

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۸, ۱۴۰۲)

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای به ‌رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی امریکا وجود ندارد.

جان کربی روز دوشنبه (۲۷سنبله) در یک کنفرانس خبری تاکید کرده است که حاکمان افغانستان باید به تعهداتی که به جامعه جهانی در پیوند به نحوه حکومت‌داری خود داده‌اند، به ‌ویژه در برابر زنان، عمل کنند.

آقای کربی افزوده است که گروه القاعده در افغانستان خیلی “تضعیف” شده و واشنگتن تمامی گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان را زیر نظر دارد.

آقای کربی می‌گوید که امارت اسلامی آنچه در مورد حکومت‌داری و برخورد با زنان و دختران در افغانستان وعده داده، خلاف آن گام برداشته است، از این رو در مسیر به رسمیت شناسی قرار ندارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید می‌گوید که:«پالیسی ما در مورد طالبان (امارت اسلامی) تغییر نکرده است، ما تا کنون آنها را به رسمیت نشناختیم، اگر آنها می‌خواهند که حکومت شان به رسمیت شناخته شود باید به وعده‌های خود در مورد حکومتداری و برخورد با زنان و دختران عمل کنند، آنها نه تنها به این تعهدات عمل نکرده‌اند، بلکه مسیر بر خلاف آن را در پیش گرفته‌اند. بناً در حال حاضر هیچ پلان وجود ندارد که طالبان (امارت اسلامی) را به رسمیت بشناسیم.»

جان کربی همچنان در نشستی خبری در نیویارک گفته است؛ القاعده در افغانستان فعالیت ندارد اما او افزوده که ایالات متحده تمام گروه‌های تروریستی را در افغانستان زیر نظر دارد.

آقای کربی گفت:«ما بسیار دقیق از این کشور نظارت داریم و فعالیت‌های القاعده هم از افغانستان از بین رفته است، همچنان از ساحات دیگر این قلمرو نظارت داریم تا گروه‌های تروریستی دیگر از آن استفاده نکنند، و قسمیکه ثابت ساختیم توانایی این را داریم که بخاطر منفعت و امنیت ملی خود از این قلمرو نظارت داشته باشیم.»

امارت اسلامی اما همواره امریکا را به تعهد شکنی در برابر افغانستان متهم کرده و می‌گوید اجازه نمی‌دهند که کشورها در امور داخلی افغانستان مداخله کنند.

آگاهان در حوزه بین‌المللی اما معقدند که امریکا و غرب هیچگاه خواستار برقراری نظام اسلامی در افغانستان نیستند. آنان می‌گویند؛ حکومت سرپرست باید برای کسب مشروعیت ملی سراسری همچنان بکوشد.

ایالات متحده امریکا در حالی مایل نیست تا با حکومتی که در کابل برقرار است روابط رسمی ایجاد کند که اخیراً چین یکی از رقیبان اصلی امریکا در جهان سفیر رسمی خود را با اعتماد نامه به کابل فرستاده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل