اخبار ساحوی

جاوید لودین: عدم پالیسی مشخص دولت برای کنترول آب، باعث مشکلات با همسایه ها شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کمیسیون حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی مجلس نمایندگان روز سه شنبه ( 5 جدی) شماری از مقام های حکومتی را جهت ارائه معلومات در مورد کنترول و مهار آب های افغانستان فراخوانده بود.

عبیدالله رامین رییس این کمیسیون می گوید که در جریان یک دهه گذشته هیچ برنامه ای برای مدیریت و مهار آب ها در کشور به اجرا گذاشته نشده است.

به گفته او با توجه به نیازمندی ها و ضرورت جدی به آب در کشور، باید اقدامات اساسی در این زمینه روی دست گرفته شود.

در همین حال جاوید لودین معین سیاسی وزارت امور خارجه می گوید که به دلیل نداشتن پالیسی مشخص برای کنترول های آب های خود، در توزیع آب با کشورهای همسایه با مشکلات جدی مواجه می باشد.

به گفته او، وزارت خارجه در تلاش است تا راهکاری را جهت مهار و کنترول آب های جاری کشور روی دست گیرد و مشکلات موجود با کشورهای همسایه را نیز حل و فصل سازد.

اما محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب می گوید که در جریان چند سال گذشته با همکاری برخی از نهادهای بین المللی، تمام آب های افغانستان را بررسی کرده و مسوده قانون آب را نهایی ساخته اند.

وزیر انرژی و آب، ظرفیت پایین کاری در ادارات دولتی و عدم همکاری جدی جامعه جهانی را از مشکلاتی می داند که باعث شده برای کنترول و مهار آب های جاری کشور اقدامات اساسی صورت نگیرد.

با آنکه افغانستان دارای آب های جاری و شیرین زیاد می باشد، اما تا کنون از این آب ها به گونه درست و اساسی استفاده نشده است.

در حال حاضر میلیون ها متر مکعب آب شیرین از داخل افغانستان به کشورهای همسایه می ریزد، بدون اینکه هیچ سودی برای افغانستان داشته باشد.

کارشناسان اقتصادی معتقد اند در صورتیکه دولت بتواند این آب ها را کنترول کند واز آن در داخل کشور استفاده نماید، زمینه های رشد اقتصادی این کشور را فراهم می آید.

Trending

خروج از نسخه موبایل