رویداد های اخیر

جاپان پروژه‌های نیمه‌کاره تتسوناکامورا را در کشور تکمیل می‌کند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۷, ۱۴۰۲)

سفارت جاپان در کابل طی نشستی برای آغاز کار پروژه‌های نیمه‌کاره تتسوناکامورا، امدادگر جاپانی، یک تفاهم‌نامه‌ همکاری با اداره همکاری بین‌المللی جاپان )جیکا) امضا کرده است.

در این نشست، سفیر جاپان در کابل گفته است که تکمیل کار این پروژه‌ها ۹.۵ میلیون دالر امریکایی هزینه برمی‌دارد که از سوی دولت این کشور پرداخت خواهد.

تاکاشی اوکادا در این نشست گفته است: «قسمی که همه‌‌ای ما می‌دانیم آقای ناکامورا تمام زندگی خود را وقف خدمت به مردم و آوردن صلح در این کشور کرد. اکنون کشور جاپان می‌خواهد با هزینه ۹.۵ میلیون دالر امریکایی با همکاری سازمان بین‌المللی فائو، پروژه‌های آبیاری نیمه تمام تتسوناکامورا را در افغانستان تکمیل نماید.»

در همین حال، مسوول اداره جیکا می‌گوید که با تکمیل کار این پروژه‌ها به‌گونه مستقیم و غیرمستقیم ۱۲هزار تن بهره‌مند و ده‌ها هکتار زمین نیز آبیاری خواهد شد.

مهم‌ترین پروژه ناتکمیل تتسوناکامورا کانال نورگل در ولایت کنر است که با کشته‌شدن وی نیمه تمام ماند.

ریچارد ترینچارد، نماینده سازمان بین‌المللی، گفت: «این پروژه مفاد چشمگیری مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۱۲ هزار افراد فقیر و بی‌بضاعت اعم از مردان، زنان و اطفال خواهد داشت و ده‌ها هکتار زمین را آبیاری خواهد کرد. در اطراف این کانال همچنان ۲۵۰۰ اسله نهال مثمر و غیرمثمر غرس خواهد شد که سبب تقویت آب‌های زیر زمینی نیز می‌شود.»

پروژه کانال نورگل شامل بازسازی ساختمان‌های انتقال دهنده آب، ساختمان کنترول کننده آب و ساختمان‌های اجتماعی می‌شود، مانند پل‌های پیاده رو، محلات لباس‌شویی که با روش خاص خدمات صحی جاپان با همکاری مردم محل ساخته می‌شود.

گفتنی است که تتسوناکامورا به تاریخ ( ۱۳ قوس، ۱۳۹۸) در نتیجه‌ یک حمله‌ مسلحانه در ولایت ننگرهار زخمی شد و جان باخت.

Trending

خروج از نسخه موبایل