رویداد های اخیر

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های امریکا توافق دارند که جنگ افغانستان ارزش اش را نداشت

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۶, ۱۴۰۲)

در زمانی که امریکایی‌ها در خطوط حزبی به شدت دچار اختلاف شده‌اند، یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر این موضوع توافق دارند که جنگ دو دهه‌ای ایالات متحده در افغانستان ارزش اش را نداشت.

نتایج نظرسنجی موسسه پییرسن برای مطالعه و حل منازعات جهانی و مرکز تحقیقات امور عامه خبرگزاری اسوشیتد پرس حاکی از آن است که خروج امریکا از افغانستان، که بسیاری آن را آشفته می‌دانند، ممکن است نقطه عطفی برای محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا باشد.

دو سوم امریکایی‌ها می‌گویند که جنگ در افغانستان ارزش جنگیدن را نداشت. ۶۵ درصد از دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری خواهان با این ارزیابی موافق هستند. بسیاری در مورد موفقیت ایالات متحده در دستیابی به اهداف مشخص تر مانند از بین بردن تهدید تروریزم یا بهبود فرصت‌ها برای زنان تردید دارند.

مارتین استیفن، یک جمهوری‌خواه ۷۸ ساله گفت: «از ابتدا معلوم بود نمی‌توان برنده شد.»

او گفت که ایالات متحده باید به آنچه برای اتحاد جماهیر شوروی رخ داد توجه بیشتری می‌کرد و اهداف مشخص‌تری می‌داشت.

جستین کمپبل، یک دموکرات ۲۸ ساله گفت که مستقر شدن نیروهای ایالات متحده در افغانستان از حمایت عمیقی برخوردار نبود.

او گفت: «فکر نمی‌کنم که ماندن ما در آنجا ارزش اش را داشت.»

ملیحه چشتی، استاد موسسه پیرسون، گفت که او از این واقعیت متعجب شده است که پس از ۲۰ سال جنگ، جان‌های بسیاری از امریکایی‌ها و افغان‌ها از دست رفته و میلیاردها دالر خرج شده است.

او گفت: «ما همه این پول را برای ساختن یک دولت از صفر سرمایه‌گذاری کردیم و زمانی که ما آن را ترک کردیم، آن دولت کاملاً از هم فروپاشید.»

بسیاری از امریکایی‌ها نیز به این باور اند که ایالات متحده در بسیاری از اهداف کلیدی خود در افغانستان موفق نبوده است.

۴۶ درصد از دموکرات‌ها و ۴۴ درصد از جمهوری خواهان مبارزه علیه تروریزم را بسیار مهم خواندند، اما تنها حدود یک چهارم از هر گروه گفتند که این اتفاق با موفقیت در طول جنگ رخ داده است.

۴۶ درصد امریکایی‌ها می‌گویند که ایالات متحده و متحدانش در هدف دستگیری یا کشتن افراد مسئول حملات یازدهم سپتمبر در افغانستان موفق بوده است.

تنها از هر پنج امریکایی یک نفر می‌گویند که ایالات متحده با موفقیت فرصت‌ها را برای زنان و دختران در افغانستان بهبود بخشیده است و ۴۳ درصد گفته اند که چنین تلاش‌هایی ناموفق بوده است. اما بسیاری گفتند که پیشبرد حقوق زنان و دختران در افغانستان برای آنها مهم است.

Trending

خروج از نسخه موبایل