رویداد های اخیر

جنرال‌های بازنشسته امریکایی مشکلات خروج از افغانستان را تشریح کردند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱, ۱۴۰۳)

رئیس پیشین کمیته لوی درستیزان اردوی امریکا در کمیته‌ی خارجی پارلمان آن‌کشور، سقوط اردو و حکومت پیشین افغانستان را یک شکست استراتیژیک دانسته، اما از ماموریت ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان دفاع کرد. جنرال مارک میلی در این نشست تاکید کرد که تصمیم خروج از افغانستان یک ‌شبه نه، بلکه یک دهه قبل اتخاذ شده بود.

جنرال میلی می‌گوید که امریکا در جریان حضور ۲۰ ساله‌ی در افغانستان، به ساختن اردو و حکومت کمک کرد، اما نتوانست ملت بسازد.

جنرال مارک میلی، رئیس پیشین کمیته لوی درستیزان اردوی امریکا گفت: «در ۲۰ سال، ما و نظامیان در آنجا به ساختن اردو و حکومت کمک کردیم، اما نتوانستیم ملت بسازیم. حکومت سقوط کرد و اردوی که ما از آن حمایت می‌کردیم نابود شد، این یک شکست استراتیژیک است. آن اردو برای ۲۰ سال امید بخش میلیون‌ها افغان بود.»

جنرال‌های بلند رتبه‌ای امریکایی از بهر تاخیر در تخلیه اضطراری از افغانستان، وزارت خارجه امریکا را مورد انتقاد قرار دادند.

جنرال فرانک مکنزی، رئیس پیشین قوماندانی مرکزی اردوی امریکا در این نشست تصریح کرد که رویدادهای اواسط و اواخر اگست ۲۰۲۱ نتیجه مستقیم به تاخیر انداختن چند ماهه خروج امریکا از افغانستان بود

جنرال مکنزی گفت:«من به این باور هستم که رویدادهای اواسط و اواخر اگست ۲۰۲۱ نتیجه مستقیم به تاخیر انداختن چند ماهه شروع عملیات تخلیه بود. همانطور که می‌دانید، تصمیم برای شروع یک عملیات تخلیه بر عهده وزارت خارجه است، نه وزارت دفاع. با وجود این، ما شروع کرده بودیم به مستقرکردن نیروها در منطقه در اوایل جولای، اما ما نتوانستیم کاری انجام دهیم.»

از سویی هم، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان امریکا در این نشست استماعیه از وزارت‌های دفاع و خارجه ایالات متحده به دلیل عدم پاسخ به سوالات موجود نزد او و نادیده گرفتن برخی مسایل و هشدارها در جریان خروج انتقاد کرد.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان امریکا گفت: «در ماه اپریل ۲۰۲۱، دولت بایدن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را اعلام کرد. پیش از این اعلام، استخبارات و مشاوران بلند رتبه آن مشمول دو جنرال حاضر در اینجا، از وخامت اوضاع و نتایج خروج هشدار دادند. پس از خروج، من و دیگر جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کانگرس از رئیس‌جمهور خواستیم که با خروج نیروها به سقوط دولت آماده شود که متاسفانه آن هشدارها نادیده گرفته شد.»

اما امارت اسلامی خروج امریکا از افغانستان را شکست آن کشور می‌داند و می‌گوید که واشنگتن باید روحیه تجاوز را کنار بگذارد و راه تعامل را در پیش گیرد.

باوجودی که آخرین سرباز امریکایی از افغانستان در ۳۱ اگست سال ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون شد، اما هنوز طیاره‌های بی پیلوت آن‌کشور هرازگاهی در فضای افغانستان گشت‌زنی می‌کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل