اخبار ساحوی

«جنگ امریکا در افغانستان یک اشتباه بود»

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کاترین برون، رئیس روابط جهانی آمریکا، می‌گوید که ۴۳درصد از مردم آمریکا جنگ این کشور را در افغانستان یک اشتباه می‌دانند.

رئیس روابط جهانی امریکا، در این باره می‌گوید: ” ۴۳ در صد از مردم امریکا فکر می‌کنند که جنگ افغانستان یک اشتباه بوده است و من فکر می‌کنم که بالاتر از یک اشتباه بوده است.  در سال ۲۰۱۸ تنها ۳۳ در صد مردم افغانستان فکر می‌کردند که کشور شان در مسیر درستی روان است.”

وی همچنان می‌گوید که با حضور نظامیان خارجی در افغانستان هنوزهم قربانی بیشتر را در نبرد با هراس‌افگنی نیروهای افغان می‌دهند.

در همین حال، بحث گقتگوهای صلح، که بار دیگر از سر گرفته شده به گفته این سیاست‌مدار امریکایی، شکایت‌ها از سوی افغان‌ها ازبهر پیش برد این روند به دور از حضور افغان‌ها مطرح شده است.

رئیس روابط جهانی امریکا، می‌افزاید: “من همواره از افغان‌ها می‌شنوم که چرا امریکایی‌ها صلح را بدون حضور افغان‌ها به پیش می‌برند وقتی در مورد حضور امریکا صحبت می‌شود حضور نظامی یا دیپلوماتیک امریکا مسئله کاملا را پیچیده می‌سازد.”

از سویی هم، ینس ستولتبنرگ، دبیرکل ناتو، تأکید می‌ورزد که حضور ناتو در افغانستان، برای فراهم‌آوری زمینه صلح است. همچنان، دبیر کل ناتو، تاکید کرده است که حضور نیروهای خارجی در افغانستان وابسته به شرایط در این کشور خواهد بود.

دبیر کل ناتو، اظهار میدارد: “ماموریت آموزشی ما برای نیروهای امنیتی افغان از بهر این است که انها بتوانند در برابر هراس افگنی مبارزه کنند و زمینه را برای صلح فراهم بسازند.”

نبرد ۱۹ سال آمریکا در افغانستان که تاکنون بیش از ۱ تریلیون دالر هزینه برداشته، گفته می‌شود که هنوز هم به مقصد نرسیده است.

 تخمین زده شده است که اگر جنگ و حضور نظامیان آمریکا در افغانستان ادامه پیدا کند هزینه آن سالانه به بیش از ۴۵ میلیارد دالر خواهد رسید. هزینه که ظاهر آمریکا زیاد تمایل به پرداخت آن نخواهد داشت.

بربنیاد توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان قرار بود پس از امضا این توافق‌نامه تعدادی از نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند، اما دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور امریکا، این توافق‌نامه را ملغا اعلام کرد.

گزارشگر: روهید اندیشمند

Trending

خروج از نسخه موبایل